بعدی
like
در موزه هنرهای معاصر نیویورک صورت می گیرد

نمایش آثار محمود کلاری در برنامه «چشم ایران»

‏. ‏(‏۵-‏مهر-‏۱۳۹۷)

«چشم ایران» برنامه نمایش ۱۲ فیلم در بزرگداشت محمود کلاری، فیلمبردار صاحب سبک سینمای ایران است که در موزه هنرهای معاصر نیویورک برگزار می شود. حلقه ای که همه این آثار را که در سه دهه اخیر ساخته شده بهم وصل می کند، فیلمبرداری محمود کلاری است.

به گزارش آرت کافه به نقل از بی.بی.سی،این برنامه با نمایش فیلم گبه آغازشد که با پرسش و پاسخ فیلمبردار آن محمود کلاری به پایان رسید. این فیلمبردار، سابقه کار با سه نسل از کارگردانان ایرانی را در کارنامه خود دارد. از نسل اول می توان از عباس کیارستمی و داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی نام برد. از نسل دوم با کارگردانانی مانند اصغر فرهادی، جعفر پناهی و محسن مخملباف همکاری کرده است و از جمله کارگردانان نسل سوم می توان به شهرام مکری اشاره کرد.


سینما محمود کلاری آرت کافه موزه هنرهای معاصر نیویورک  عباس کیارستمی   داریوش مهرجویی   مسعود کیمیایی

طراح برنامه، لفرانسیس هویی از موزه هنرهای معاصر نیویورک گفت: سینما کاری تیمی است و فیلمبردار نزدیک ترین ارتباط را با کارگردان دارد.

او افزود: من به دستاوردهای زیبایی شناسی کار محمود کلاری نگاه کردم. او نه تنها با کارگردانان با سابقه و معروف کار کرده، بلکه تجربه کار با کارگردانان کمتر مشهور و جوان را نیز در کارنامه خود دارد. وقتی به سینمای ایران نگاه می کنم، اثر انگشت او در فیلم های سه دهه نمایان است. نظر او هم مثل من این بود که در این برنامه مجموعه فیلم هایی از کارگردانان مشهور و کمترشناخته شده نمایش داده شود.

ابتدا قرار بود ۱۶ فیلم به جای ۱۴ فیلم نمایش داده شود. مشکل به پیدا کردن نسخه های اصلی برخی از فیلم ها به ۲۵ سال پیش باز می گشت. محمود کلاری در این باره گفت: برای مثال نتوانستیم نسخه ای از «دلشدگان» علی حاتمی را پیدا کنیم که قابل نمایش باشد. دلم می خواست حتما کاری از حاتمی باشد، ولی موفق نشدیم یا فیلم «درخت گلابی» داریوش مهرجویی که تا چند روز پیش در تهران روی تصحیح رنگ آنها کار می کردم.