بعدی
like
مجید رجبی معمار در نشست خبری هفته فرهنگی نوردیک در خانه هنرمندان ایران تاکید کرد:

تعامل دو سویه فرهنگی با دیگر کشورها

‏. ‏(‏۲۶-‏خرداد-‏۱۳۹۸)

نشست خبری هفته فرهنگی نوردیک در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش آرت کافه، نشست خبری هفته فرهنگی نوردیک یکشنبه ۲۶ خرداد با حضور دنی عنان سفیر دانمارک، لارس نوردروم سفیر نروژ، کیونور وانتور سفیر فنلاند، ورونیکا نوردلند مسوول فرهنگی سفارت سوئد و مجید رجبی معمار، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


فرهنگی هفته فرهنگی نوردیک خانه هنرمندان ورونیکا نوردلند سوئد دنی عنان   دانمارک  لارس نوردروم  نروژ  کیونور وانتور

مجید رجبی معمار با اشاره به برگزاری هفته فرهنگی نوردیک در خانه هنرمندان ایران گفت: مزیت برگزاری این هفته فرهنگ و هنری این است که کشورهای نوردیک می‌توانند در انتقال تجربیات هنری خود نقش پررنگی داشته باشند و هنرمندان و مردم ایران فرصتی برای آشنایی بیشتر با فرهنگ و هنر کشورهای نوردیک پیدا می کنند.

وی افزود: کشورهای نوردیک از یک نظام باثبات سیاسی و اقتصاد برخوردار هستند که در تمام سال‌های گذشته و به ویژه پس از انقلاب یک رابطه متعادل فرهنگی و هنری با ایران داشته‌اند.در شرایطی که ما امروز تحت فشار برخی کشورهای اروپایی و آمریکا هستیم، برگزاری این نمایشگاه نشان‌دهنده‌ این نکته است که کشورها هم‌چنان به دنبال تعامل با ایران هستند و در کشور ما نیز یک انسجام فکری و برنامه مشخص در زمینه برگزاری برنامه‌های بین‌المللی فرهنگی و هنری وجود دارد.

به گفته مدیرعامل خانه هنرمندان ایران: کشورهای نوردیک توجه خاصی به موضوع کودکان دارند و در حوزه نشر کتاب کودکان نیز بسیار خوب عمل کرده‌اند که ناشران ما می‌توانند در این زمینه از تجربیات آنها استفاده کنند. کشورهای نوردیک وقتی با خانه هنرمندان ایران وارد همکاری می‌شوند، احساس می‌کنند که با کل جامعه هنری ایران کار می‌کنند و علاقه دارند که به دور از برخی فشارهای سیاسی، روابط فرهنگی خود با ایران را گسترش دهند.

همچنین با اشاره به هزینه برگزاری نمایشگاه گفت: براساس تفاهم‌نامه با کشورهای نوردیک، این کشورها یک هزینه فرهنگی به خانه هنرمندان ایران پرداخت کرده‌اند.

لارس نوردروم سفیر نروژ با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی در خانه هنرمندان ایران گفت: ما می‌خواهیم تا طعم فرهنگ شمال اروپا را در قلب تهران به مخاطبانمان بچشانیم و هدفمان دعوت و تشویق به همکاری و گفت‌وگوهای فرهنگی و هنری است.

وی افزود: کشورهای شمالی اروپا به ویژگی‌هایی هم‌چون اعتماد، نوآوری، پایداری و وارزش‌های انسانی مانند برادری و برابری همه انسان‌ها با یکدیگر شناخته می‌شوند و آنچه ما را کنار هم قرار داده است، شباهت‌ها در روش زندگی، تاریخ، زبان، جغرافیا و ساختارهای اجتماعی است.

لارس نورد با اشاره به این موضوع که نروژ در زمینه فعالیت‌های فرهنگی و هنری روابط خوبی با ایران به ویژه با خانه هنرمندان ایران داشته است گفت: خوشحال هستیم که می‌توانیم نمایشگاه عکس خود را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنیم، در این نمایشگاه ۵۶ عکس از مناظر زیبا و حیرت‌انگیز نروژ، کوه‌های پوشیده از برف و طبیعت نروژ برای علاقه‌مندان به نمایش گذاشته می‌شود.

سفیر نروژ در تهران افزود: نروژ جمعیتی پراکنده دارد که حدود ۵ میلیون نفر است و با توجه به مساحت زیادی که دارد، بیشتر مناطق نروژ خالی از سکنه هستند و همین این امر موجب بکر و زیبا ماندن این مناطق شده است. بخش دیگر این هفته فرهنگی برای کشور نروژ به نمایش فیلم کوتاه اختصاص دارد. دو فیلم به نام «متوسط‌ترین ماهی دنیا» که به عنوان افسانه مدرن کودکان شناخته می‌شود و فیلم «آد یک تخم مرغ است» که به موضوع عمیق از روابط و احساسات انسان‌ها می‌پردازد، نمایش داده می‌شود.

کیونور وانتور سفیر فنلاند در تهران درباره بخش این کشور در هفته فرهنگی نوردیک گفت: نمایشگاه پوستر اریک بروون، طراح گرافیستی که عاشق طبیعت فنلاند است برگزار می‌شود. این پوسترها انسان را به لذت بردن از طبیعت با شکوه فرا می‌خواند، هم‌چنین نمایشگاه طرح‌های خلاقانه با ۵۰ اثر به نمایش گذاشته می‌شود، بخش‌هایی را که طراحی صنعتی ارزشی اساسی به اثر داده است، این نمایشگاه بیانگر رقابتی بودن طیف وسیع صنایع و محصولات با کیفیت فنلاند است.

وانتور ادامه داد: در بخش دیگر این نمایشگاه، فیلم مستندی با عنوان «گنج فولاد» ساخته دهقان محمدی که به زندگی مجسمه‌ساز مدرن فنلاند اختصاص دارد به نمایش درمی‌آید، من خود نیز این مستند را ندیده‌ام و بی صبرانه منتظر تماشای آن هستم. باید دقت داشت که سه عنصر طبیعت، طراحی و هنر از جمله مشخصه‌های سبک زندگی مردم فنلاند است.

سفیر فنلاند با اشاره به چگونگی انتخاب آثار ارائه شده در این نمایشگاه گفت: در هفته نوردیک موضوع دیپلماسی عمومی مطرح است و برهمین اساس آثار هنری در پیوند با این موضوع ارائه شده‌اند و آثاری برای نمایش انتخاب شدند که عناصری قابل درک و با معنا در ایران باشد، فرهنگ یک جاده یک طرفه نیست و باید بکوشیم تعاملات فرهنگی و هنری خود را بیش از پیش افزایش دهیم.

دنی عنان سفیر دانمارک در تهران نیز با اشاره به برگزاری این رویداد فرهنگی در ایران گفت: این نمایشگاه یک کار مهم فرهنگی و هنری است که در ایران در حال انجام شدن است. هفته پیش نیز فستیوال فیلم‌های اروپایی برگزار شد و هنرمندان و موسیقی‌دانان دانمارکی به ایران آمدند و به اجرا موسیقی پرداختند.

عنان با اشاره به اینکه طراحی و سبک دانمارک به خاطر خطوط صاف و ظریف دارای محبوبیت بسیار زیادی در سطح جهان است،گفت: در نمایشگاه «رد پای شمال» بازدیدکنندگان می‌توانند مبلمان طراحی شده توسط طراح‌های معروف جهانی مانند آرنه باکوسن و پل هنینگس را مشاهده نمایند و با سبک کار این هنرمندان از نزدیک آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه دو فیلم دانمارکی نیز در طول این هفته فرهنگی به نمایش درمی‌آیند نیز گفت: دو فیلم «دختر جادوگر» و «موفقیت بزرگ» که یک فیلم مستند از زندگی طراح مشهور دانمارکی است برای علاقه مندان به نمایش درمی‌آید.

در ادامه ورونیکا نوردلند مسئول فرهنگی سفارت سوئد درباره هفته فرهنگی نوردیک گفت: سهم مشارکت کشور سوئد برگزاری نمایشگاهی با عنوان ادای احترام به کتاب‌های کودکان است، چون کودکان نقش مهمی در جامعه ایفا کنند و بسیاری از فضاهای عمومی نوردیک با توجه به بچه‌ها طراحی می‌شوند.

وی گفت: فرهنگ برای کودکان از ارزش بالایی برخوردار است و همان‌گونه که برای افراد بالغ مقوله فرهنگ اهمیت دارد، برای کودکان نیز فرهنگ می‌تواند نقش مهم و تاثیرگذاری داشته باشد.

مسوول فرهنگی سفارت سوئد با اشاره به سهم کشورهای نوردیک در ادبیات کودکان افزود: کتاب داستان «حماسه‌های اقیانوس آرام» و دیگر کتاب‌ها و داستان‌ها در طول برگزاری نمایشگاه در فضایی که برای کودکان در نظر گرفته‌ایم، در دسترس ایشان قرار دارد و آنها می‌توانند بنشینند و هنگامی که والدین این بچه‌ها در حال بازدید از نمایشگاه هستند، این کتاب‌ها را ورق بزنند و از آنها لذت ببرند.

ورونیکا نوردلند گفت: همچنین در این رویداد فرهنگی از خانم آسا لیند نویسنده سوئدی دعوت کرده‌ایم تا با سخنرانی خود کودکان را به تجربه غنی خواندن تشویق کنند.زیرا کودکان بخشی از زندگی ما هستند و پرداختن به این موضوع برای کشورهای نوردیک حائز اهمیت است.

هفته فرهنگی نوردیک از ۳۱ خرداد تا ۴ تیر ۱۳۹۸ در محل خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.