بعدی
like
حیاط خلوتی برای استراحت

فرهنگستان هنر چه گلی به کاکل آشفته هنر ایران زده یا می زند؟!

‏. ‏(‏۲۶-‏آذر-‏۱۳۹۷)

روسای امروز و سابق و اسبق، اگر کاری برای پیشرفت هنر ایران در فرهنگستان هنر انجام داده اند بیایند فریاد بکشند تا همه آگاه شوند!

آرت کافه-سیدرضااورنگ:فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی، اسفند سال ۱۳۷۷ برای پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی و ملی و پیشنهاد سیاست‌ها، راهبردها و دستیابی به آخرین یافته‌ها و نوآوری‌ها و نیز ارتقای فرهنگ اسلامی‌ برای مقابله با تهدیدهای فرهنگ مهاجم شکل گرفت.
فرهنگستان هنر مؤسسه‌ای است با شخصیت حقوقی مستقل که به نهاد ریاست جمهوری وابسته ‌است. اهدافی نیز برای این فرهنگستان مشخص شده است.
حدود ۲۰ سال از راه اندازی این نهاد می گذرد،اما هنوز حرکتی ابتکاری برای پیشرفت و رونق هنر ایران صورت نگرفته است.
وظایف فرهنگستان هنر در مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگ به طور روشن بیان شده است،آیا به آنها عمل شده و می شود؟این نهاد بودجه ای دولتی دارد،بنابراین باید عملکردش مورد بازبینی قرار گرفته و نتایجش اعلام شود.
در این ۲۰ سالی که این نهاد راه اندازی شده،هنر ایران،پیشرفت که نکرده هیچ،بلکه نسبت به قبل عقبگرد نیز داشته است.چه کسی یا ارگانی پاسخگوی آن است؟
فرهنگستان هنر به استراحتگاهی برای برخی از افراد و مدیران بازنشسته تبدیل شده که در آن فقط وقت گذرانی می کنند،اگر غیر از این بود،در این ۲۰ سال باید اتفاقات خوبی برای هنر این مملکت می افتاد که نیفتاده است و با این رویه نخواهد افتاد.
عرصه هنر در رشته های مختلف با مشکلات و آسیب های عدیده و جدی روبروست،آیا این فرهنگستان آنها را بررسی و آسیب شناسی کرده تا آنها را رفع کند؟اگر این امر صورت گرفته، چرا نتایجش قابل رویت نیست؟!
سینمای ایران که بعد از انقلاب اسلامی،روندی رو به رشد داشت،اکنون به قهقرا رفته و در دامن سینمای فیلمفارسی افتاده است!کار به جایی کشیده است که فیلم های سخیف پیش از انقلاب را نعل به نعل کپی کرده و با همراهی و همدلی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی به صورت متوالی روی پرده می برند،در صورتی که فیلمسازان اندیشمند و دلسوز برای ساخت یک فیلم هزار دردسر می کشند،اما نمی توانند اثرشان را تولید کنند،اگر هم شانس بیاورند و فیلمی با گذر از صدها خوان بسازند،پشت خط اکران می مانند! آیا معنی پاسداری از میراث فرهنگی و هنری اسلامی و ملی این است؟!چرا فرهنگستان هنر که باید سیاستگذاری کند در عرصه هنر،این گونه منفعل عمل می کند؟
وقتی نهادی دستش در کیسه بیت المال است،باید امانتدار آن باشد و بودجه را در راه درست و کارساز خرج کند.بخش قابل توجهی از بودجه این نهاد به جیب متخصصان انتصابی ریخته می شود که حتی یک گام هم برای اعتلای هنر در این فرهنگستان بر نداشته و نمی دارند.
شرکت در جلسه های غیر کاربردی و خوردن چای و شیرینی،چه کار مفیدی است که متخصصان انتصابی برای آن باید پول دریافت کنند؟اگر این جلسات مفید باشد و اتفاقی در هنر این مملکت بیفتد،حق شان است و باید پرداخت شود،اما اگر اتفاقی نیفتاده چرا باید بیت المال مردم را خرج آنان کرد؟!
فرهنگستان هنر به جز برقراری چند سمینار بیلان پر کن و چند نمایشگاه بدون بازدید کننده چه کار مفیدی انجام داده است؟
نه مجلس شورای اسلامی و نه هیچ ارگان دیگری تا کنون عملکرد فرهنگستان هنر را ارزیابی نکرده است.
این نهاد به حیاط خلوتی برای برخی از مدیران بازنشسته و هنرمندان کم کار تبدیل شده است تا برای کاری که نمی کنند دستخوش بگیرند.
بی شک فرهنگستان هنر مصوبه های شورایعالی انقلاب فرهنگی و اهداف تعیین شده را به دست فراموشی سپرده است که کوششی برای تحقق آنها نمی کند.
امروز هنر ایران دچار مشکل و آسیب است،از سینما گرفته تا نقاشی،فرهنگستان هنر چه گام یا گام هایی برای رفع آنها برداشته است؟حتی آسیب شناسی هم نکرده است،اگر غیر از این بود،وضعیت هنر و هنرمندان ایران زمین بسیار بهتر از این بود.
شورایعالی انقلاب فرهنگی باید عملکرد این فرهنگستان را مورد بازبینی قرار داده و نتیجه را به سمع و بصر مردم برساند.این حق رسانه ها و مردم است تا بدانند نهادی که سال هاست از کیسه بیت المال خرج می کند تا کنون چه گلی به کاکل آشفته هنر ایران زده است؟
رییس جدید فرهنگستان هنر نیز که چندی است بر مسند این نهاد نشسته،در پی دست و پا کردن نامی برای خود است تا سری بین سرها در آورد.انتصاب های اخیری که وی انجام داده است این را به وضوح نشان می دهد.
انتصاب برخی از بازنشستگان و افرادی که صاحب نام هستند،اما دیگر کارایی گذشته را ندارند نیز شاهدی برای این مدعا هستند.با ردیف کردن نام ها کنار هم نمی توان مشکلات را شناسایی و راهکار ارائه کرد.غیر از این افراد،متخصصان دیگری در این مملکت چهار فصل وجود ندارند که عضو کمیته های تخصصی این نهاد شوند؟افراد تکراری امتحان خود را پس داده اند،اگر توانایی داشتند که اکنون وضع هنر مملکت این نبود!در اکثر عرصه های هنر ،پسرفت بیشتر از پیشرفت است.
روسای امروز و سابق و اسبق، اگر کاری برای پیشرفت هنر ایران در فرهنگستان هنر انجام داده اند بیایند فریاد بکشند تا همه آگاه شوند!
به جرات می توان گفت فرهنگستان هنر از وظایف و اهدافی که برایش تبیین شده بود،فقط چند سمینار و نمایشگاه،آن هم برای خالی نبودن عریضه برگزار کرده است!


یادداشت فرهنگستان هنر شورایعالی انقلاب فرهنگی سیدرضااورنگ



یادداشت فرهنگستان هنر شورایعالی انقلاب فرهنگی سیدرضااورنگ