بعدی
like
با نمایش «مهربانی غریبه‌ها»

جشنواره فیلم برلین افتتاح شد

‏. ‏(‏۱۸-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

جشنواره بین‌المللی فیلم برلین پس از برگزاری مراسم فرش قرمز با حضور چهره‌های مطرح سینما با نمایش فیلم «مهربانی غریبه‌ها» افتتاح شد.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله،شصت و نهمین دور جشنواره بین‌المللی فیلم برلین شامگاه پنجشنبه هفتم فوریه (۱۸ بهمن) با نمایش فیلم «مهربانی غریبه‌ها» در کاخ برلیناله به طور رسمی گشایش یافت. در مراسم آغازین برلیناله ژولیت بینوش، رییس هیات داوران بخش رقابتی، مونیکا گروترز، مسوول امور فرهنگی دولت آلمان، میشائیل مولر، شهردار پایتخت آلمان و دیتر کاسلیک که امسال برای آخرین بار مدیریت جشنواره را به عهده دارد، حضور داشتند.


سینما برلیناله جاستین چانگ   ساندرا هولر   سباستین للیو   راجندرا روی   ترودی استایلر

فیلم «مهربانی غریبه‌ها» در کاخ برلیناله و یکی دیگر از سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌های جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم که قصه آن در نیویورک می‌گذرد، اثر لون شرفیگ، کارگردان برجسته دانمارکی است. شرفیگ ۵۹ ساله پیش‌تر نیز در برلیناله حضور داشته و موفقیت‌هایی را کسب کرده است. فیلم «زبان ایتالیایی برای مبتدی‌ها» از این کارگردان پیشتر برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین و بسیاری جوایز دیگر در سطح جهان شده است.

در فیلم «مهربانی غریبه‌ها»، کلارا (با بازی زویی کازان) مادری است که با دو فرزند خود برای رهایی از همسر آزارگر خود راهی نیویورک می‌شود. تنها چیزی که او و دو فرزندش دارند اتومبیلی است که با آن به نیویورک زمستانی آمده‌اند. آنها با از دست دادن اتومبیل آواره خیابان‌ها می‌شوند. در جستجوی سرپناه در کلان‌شهر نیویورک به پرستاری به نام آلیس برمی‌خورند که برای شان جای خوابی در یک مرکز کمک‌های اضطراری می‌یابد. کلارا بعد هنگام دزدی غذا از رستوران روسی قصر زمستانی با مارک (با بازی طاهر رحیم)، یک زندانی سابق آشنا می‌شود.این رستوران محلی می‌شود برای برخورد آدم‌هایی که در حال تجربه بحران‌های مختلفی در زندگی‌اند.

لون شرفیگ، کارگردان «مهربانی غریبه‌ها»، در این فیلم تلاش دارد تا از طریق شخصیت‌هایش به واکاوی رفتار انسان‌ها در شرایط بحرانی بپردازد. اگرچه شرفیگ به شهر به مثابه جایی برای تنها ماندن انسان نگاه می‌کند، اما او در عین حال غافل نیست از امکان دیدار غریبه‌هایی که در کلان‌شهرها به هم می‌رسند و قلب‌شان را به روی هم می‌گشایند.


سینما برلیناله جاستین چانگ   ساندرا هولر   سباستین للیو   راجندرا روی   ترودی استایلر

«مهربانی غریبه‌ها» یکی از ۱۷ فیلمی است که امسال در بخش مسابقه برلیناله به رقابت با هم خواهند پرداخت. در برلیناله ۲۰۱۹ که از ۷ تا ۱۷ فوریه جریان دارد، در مجموع ۴۰۰ فیلم در بخش‌های مختلف نمایش داده خواهند شد. اعضای هیات داوران بخش رقابتی عبارتند از: جاستین چانگ منتقد آمریکایی سینما، ساندرا هولر بازیگر آلمانی فیلم‌های مطرحی نظیر «تونی اردمن»، سباستین للیو کارگردان شیلیایی، راجندرا روی سرپرست بخش فیلم موزه هنرهای مدرن نیویورک و ترودی استایلر بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده بریتانیایی که در کنار ژولیت بینوش فرانسوی به داوری فیلم‌ها خواهند پرداخت.

حضور زنان در برلیناله امسال قابل توجه است، نه تنها ریاست هیات داوران بر عهده یک زن (بینوش) است و فیلم افتتاحیه نیز فیلمی است با کارگردانی یک زن (لون شرفیگ)، بلکه به شارلوت رامپلینگ بازیگر نامدار انگلیسی در برلیناله امسال جایزه‌ قدردانی ویژه اهدا می‌شود.

بینوش: من با هاروی واینستین مشکلی نداشتم

با این‌همه ژولیت بینوش روز پنجشنبه و ساعاتی پیش از آغاز به کار رسمی جشنواره با اظهاراتی درباره هاروی واینستین توجه رسانه‌ها را جلب کرد. بینوش درباره واینستین، تهیه‌کننده بزرگ و بانفوذ هالیوود که متهم به آزار جنسی بسیاری از ستاره‌های سینماست، گفت :بگذارید عدالت کاری را که باید، انجام دهد.

او همچنین تاکید کرد : نباید فراموش شود که او تهیه‌کننده بزرگی بود.

بینوش ادامه داد : هیچ وقت با واینستین، مشکلی نداشته است با اینکه می‌توانست ببیند که او مشکلاتی دارد.

دیتر کاسلیک، رییس جشنواره فیلم برلین، ماه گذشته تایید کرد روز نهم فوریه به صورت رسمی طرح تعهد برلیناله برای برابری جنسیتی (طرح ۵۰/۵۰) تا سال ۲۰۲۰ را امضا خواهد کرد. طرح الزام‌آور ۵۰/۵۰ در پی سهمیه‌بندی جنسیتی برای پذیرش فیلم‌ها نیست، بلکه خواستار تلاش برای برابری جنسیتی در مدیریت ارشد جشنواره و همچنین برای انتشار سالانه آمار و ارقام مربوط به جنسیت کارگردان‌های فیلم‌های راه‌یافته به جشنواره است.