بعدی
like
در نشست بررسی فیلم «ارتقا» مطرح شد:

«ارتقا» تقابل هوش طبیعی انسان با هوش ساختگی اوست

‏. ‏(‏۳۰-‏مرداد-‏۱۳۹۸)

فیلم سینمایی علمی تخیلی« ارتقا » (up grade) با نویسندگی و کارگردانی لی ونل، دو شنبه ۲۸ مرداد در دهمین نشست تخصصی «سینما IT » پس از اکران، باحضور کارشناسان متخصص از نگاه فناوری اطلاعات نقد و بررسی شد.

آرت کافه- حمیده آقابابایی :در این برنامه افشین فکوری منتقد سینما، حامد کبود جامه کارشناس IT و وفا قباد پور به عنوان مجری برنامه حضور داشتند و پس از نمایش فیلم به نقد و بررسی
فیلم از نگاه فناوری اطلاعات پرداختند. در ابتدای این نشست وفا قباد پور مجری برنامه به ذکر شناسنامه فیلم پرداخت.
افشین فکوری بازیگر سینما و تئاتر و منقد سینما به معرفی کارگردان فیلم پرداخت و گفت: قبل از اینکه «لی ونل » را در قامت یک کارگردان ببینیم، او را به عنوان یک بازیگر می شناسیم که علاقه مندان سینما او را در ژانرهای ترسناک دیده اند. «ارتقا» اولین تجربه کارگردانی لی وانل است که در ژانر علمی تخیلی ساخته شده است و از نظر من یک مقدار فلسفی است. این فیلم از مکتب سوررئالیسم الهام گرفته است.


سینما   ارتقا    up grade لی ونل    نشست تخصصی  سینما IT     افشین فکوری   حامد کبود  وفا قباد پور

وی در ادامه افزود: بخش هایی از فیلم برگرفته از فیلم تلویزیونی «مرد شش میلیون دلاری» است که سال های گذشته در آمریکا ساخته می شد. این فیلم کاملا از «مرد شش میلیون دلاری »و «پلیس آهنی» کپی شده است. در واقع هر فیلمسازی برای فیلم خود یک المان دارد و المانی که در فیلم «ارتقا» می بینیم، تقابل هوش طبیعی انسان است با هوش ساختگی انسان که با ارتباط بین سنت و پست مدرن نمایان می شود.

فکوری در ادامه گفت: اگر فیلم را به سه قسمت تقسیم کنیم از نظر من قسمت اول خیلی خسته کننده است. به نظر من «مارشال» که نقش «گری» را بازی می کرد به درد این نقش نمی خورد. شخصیت «گری» یک ذهن بسیار خلاق دارد. وی یک مکانیک خلاق بود که در زیرزمین خانه اش کار می کرد و با تکنولوژی های روز مخالف بود . در مقابل «آشا» همسر او خیلی تضاد تفکری با «گری» دارد و کارگردان نتوانسته بود که در قسمت اول شخصیت پردازی خوبی داشته باشد.

حامد کبود جامه کارشناس IT به نقد فیلم از نگاه فناوری اطلاعات پرداخت و گفت: قبل از اینکه راجع به« سایبورگ» صحبت کنیم، باید بگوییم که « سایبورگ» یکی از زیر شاخه های هوش مصنوعی است که ترکیبی است از بیولوژی و الکترونیک و هوش مصنوعی به هوشی اطلاق می شود که هوش طبیعی نیست و توسط بشر ساخته شده است و شاخه های مختلفی دارد. از پردازش تصویر تا پردازش صدا.

وی افزود: زمانی از « سایبورگ» صحبت می شود که هوش مصنوعی با بیولوژیک ترکیب می شود و اینجاست که ما موجوداتی داریم که ماورای انسا ن ها هستند. چیزی که الان حالت تخیل دارد تا در دنیای واقعی و برای اینکه این اتفاق بیافتد زمان بسیار زیادی لازم است.

کبود جامه در پاسخ به این سوال که آیا در آینده تکنولوژی بر علیه بشر قیام می کند یا خیر؟ گفت: در دنیای تکنولوژی یک بحث وجود دارد با نام «تکینگی» که اگر آن را سرچ کنید، اطلاعات زیادی راجع به آن به دست می آورید. خیلی ها معتقد هستند که «تکینگی» در سال ۲۰۴۵ اتفاق می افتند و «تکینگی» می گوید؛ هوش مصنوعی به جایی می رسد که غیر قابل برگشت است و ما دیگر قادر نیستیم کاری برای آن انجام دهیم! خودش قادر است خودش را تکمیل کند، برنامه ریزی کند و ما برده ماشین ها می شویم.

وی افزود: این درست است که ما هوش مصنوعی را خلق می کنیم اما امکان دارد سرعت پردازش آن به جایی برسد که قادر نباشیم جلو پیشرفت آن را بگیریم. به عنوان مثال ممکن است شما مدیریت یک کارخانه را به یک هوش مصنوعی بسپارید و او تصمیم بگیرد برای بقای کارخانه مواد بیشتر تولید کند و این نیاز باعث آلودگی بیشتر و ضرر به انسان می شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات در پایان گفت: هوش مصنوعی در جاهای زیادی می تواند به ما آسیب بزند. در این فیلم فقط « سایبورگ» ندیدیم بلکه ماشین های خودران، چیپست های مختلف ( تراشه های الکترونیکی) دیدیم که در بدن انسان قرار گرفته بود. چیپست هایی که می تواند قفل را باز کند، زوم کند، بینایی را بهتر کند Tاما تصور کنید که اگر این چیپست ها هک شوند چه اتفاقی می افتد؟! و اینجاست که هوش مصنوعی خطرناک می شود. خطر بزرگی که هوش مصنوعی برای ما دارد بیکار شدن بسیاری از انسان هاست، چون در آینده هوش مصنوعی جایگزین بسیاری از شغل ها می شود.
@nasrodinmolla