بعدی
like
فرانک سیناترای فرانسه از نفس افتاد

درگذشت شارل آزناوورخواننده معروف فرانسه

‏. ‏(‏۹-‏مهر-‏۱۳۹۷)

شارل آزناوورامروز دوشنبه در سن ۹۴ سالگی در گذشت.

به گزارش آرت کافه،شارل آزناوور، ترانه‌سرا، آهنگساز و خواننده بزرگ ارمنی-فرانسوی، دوم مه ۱٩٢٤ در پاریس به دنیا آمد . فعالیت‌های هنری خود را به عنوان خواننده، ترانه‌سرا و آهنگ‌ساز از سال ۱۹٤۶ آغاز کرد. او در طول زندگی هنری خود بیش از ۱۴۰۰ ترانه به زبان‌های مختلف جهان از جمله فرانسوی، انگلیسی، ایتالیایی، اسپانیایی، ارمنی، آلمانی، روسی و غیره خواند و یکی از جهانی‌ترین خوانندگان فرانسه بود.وی در چند فیلم نیز بازی کرده بود.


موسیقی شارل آزناوور فرانسه ارمنستان یونسکو

وی بی آنکه منکر فرهنگ فرانسوی خود بشود، نمایندگی ارمنستان را در شماری از نهادهای دیپلماتیک بین المللی برعهده گرفت و سال ٢۰۰۸ ملیت ارمنستان را دریافت کرد. آزناوور سپس به عنوان سفیر ارمنستان در سوئیس و همچنین نمایندۀ دائم ارمنستان در سازمان ملل انتخاب شد . سازمان یونسکو نیز او را به عنوان نمایندۀ دائم خود در ارمنستان برگزید.

ترانه‌های آزناوور بازگوکننده تجربه‌های شخصی او از بزرگ شدن در فقر به عنوان یک مهاجر بود.این خواننده قرار بود ماه آیند میلادی هفت اجرا در شهرهای مختلف فرانسه و سوییس داشته باشد.

آزناوور که به تازگی از توری در ژاپن برگشته بود مجبور شد به دلیل شکستن دستش کنسرت‌های تابستان را لغو کند.او بیش از ۱۲۰۰ آهنگ در ۷ زبان مختلف دارد و در ۹۴ کشور اجرا داشته است.

اجرای آهنگ «او »ساخته آزناوور با صدای الویس کاستلو در آغاز فیلم ناتیینگ‌هیل (۱۹۹۹) بسیار مشهور شد.شارل آزناوور که به فرانک سیناترای فرانسه مشهور بود ترانه‌هایش را خودش می‌نوشت .
او حتی بعد از ۹۰ سالگی هم در استادیوم‌هایی مملو از تماشاگر کنسرت می‌گذاشت.

این هنرمند خوش ذوق فرانسوی در واکنش به تعجب و سوال های مطرح همیشگی در باره چگونگی تداوم کار هنری و اجرای ترانه در این سن می گفت: «من پیر نیستم ،بلکه سالخورده‌ام و این دو یکی نیست.»

عشق و احساسات عاشقانه تم و محور اصلی بسیاری از شاهکارهای موسیقایی شارل آزناوور هستند. از «لا بوئم»، «لا ماما» و «مرا ببر» به عنوان ماندگار و تاثیرگذارترین ترانه های این هنرمند فرانسوی نام برده می شود.

شارل آزناوور علاوه بر خوانندگی، در صحنه سینما هم بازیگری موفق بود و نقش او در فیلم «به پیانیست شلیک کنید» (۱۹۶۰) ماندگار شد.وی دربیش از ۸۰ فیلم بازی کرده و سابقه کار کردن با کارگردانان مطرحی چون فرانسوا تروفو، فولکر اشلوندورف و کلود شابرول را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.

آزناوور برای رهبران و رییس جمهورها، برای پاپ‌ها و خانواده‌های سلطنتی و همین طور برای مراسم‌ خیریه و برنامه‌های انسان‌دوستانه آواز می‌خواند و اجرا می‌کرد.