بعدی
like
حسین علیزاده مهمان جشنواره امسال بود

نوای موسیقی جهان در ورشوی لهستان

‏. ‏(‏۳-‏مهر-‏۱۳۹۷)

جشنواره بین المللی موسیقی تبادل فرهنگ ها از سال ۲۰۰۴ با هدف آشنا کردن فرهنگ های مختلف و گسترش اتحاد و تفاهم بین مردم ملل مختلف شروع به کار کرد.

به گزارش آرت کافه به نقل از بی.بی.سی،این فستیوال هر ساله در شهر ورشو پایتخت لهستان برگزار می‌شود و از زمان تاسیس آن تا به امروز میزبان ۶۰ کشور مختلف بوده است. جشنواره امسال از ۱۶ تا ۲۲ سپتامبر برگزار شد.

جشنواره امسال همچنین میزبان بیش از ۴۰ هنرمند از کشورهای آفریقایی چون اتیوپی، سنگال، نیجریه، آنگولا و مالی بود و نزدیک به ۵۰۰۰ نفر برای دیدن ۱۵ کنسرت این جشنواره به ورشو پایتخت لهستان آمده بودند. پروژه دیدار اساتید یکی از برنامه‌های برجسته فستیوال تبادل فرهنگ ها بود.

حسین علیزاده، ماریا یومیناسکا، نوازنده لهستانی و ارکستر بائو بائو (Bao Bao) از آفریقا از چهره‌های برجسته موسیقی امسال این فستیوال بودند.

محتوای قطعات مشترک حسین علیزاده و ماریا یومیناسکا بداهه‌نوازی براساس ساخته‌های این دو هنرمند بود. این کنسرت همچنین با سازهای شورانگیز و سوکا که سازهای ابداعی و احیا شده حسین علیزاده و ماریا یومیناسکا هستند اجرا شد.
علی بوستان، نوازنده شورانگیز بَم و صبا علیزاده، نوازنده کمانچه در این کنسرت حسین علیزاده را همراهی کردند.


جشنواره بین المللی موسیقی تبادل فرهنگ ها  حسین علیزاده ماریا یومیناسکا موسیقی آرت کافه

حسین علیزاده در مورد اجرای مشترک با هنرمندان کشورهای دیگر گفت:هر چقدر ملیت‌ها از لحاظ فرهنگی دورتر از هم باشند این اجرای مشترک جالب تر اتفاق می‌افتد . بیشتر اوقات با موسیقی‌هایی که از لحاظ ریشه به ما نزدیک تر هستند کار کردن کمی مشکل تر است. مثل اینکه دو شاعر را کنار هم بگذاریم و بگوییم مثل هم شعر بگویید. در این سفر من شناخت زیادی از خانم ماریا نداشتم و فقط کارهای ایشان را گوش کرده بودم، ولی یک حس خوبی از ابتدا داشتم و درست از همان لحظات اول همه چیز برایم آشنا بود. هم ایشان و هم من روی فرهنگ و موسیقی یکدیگر مطالعه کرده بودیم.

حسین علیزاده در پاسخ به این سوال که نوازندگان غیر ایرانی فواصل موسیقی ایرانی را چطور با سازهای شان اجرا می‌کنند توضیح داد:من سعی می‌کنم ملودی هایی را بنویسم که نیازی به ربع‌پرده نباشد.

ماریا یومیناسکا، مدیر جشنواره تبادل فرهنگ ها نیز گفت: یکی از اهداف ما ایجاد فضایی برای نشان دادن تنوع فرهنگی کشورهای مختلف جهان و هدف دیگر ما، آشنا کردن مردم لهستان با فرهنگ موسیقی کشورهای مختلف است. ما می‌خواهیم مردم لهستان با خارجی ها بازتر باشند. برگزاری چنین پروژه‌ها و فستیوال هایی نه تنها در لهستان ،بلکه در همه جای دنیا مهم است.