بعدی
like

برگزارنکردن نمایشگاه مطبوعات،بهترین اقدام وزیر ارشاد!

‏. ‏(‏۶-‏آبان-‏۱۳۹۷)

تعطیلی نمایشگاه مطبوعات که توسط وزیر ارشاد اعلام شد،مهم ترین کاری بوده که تا کنون وزرای ارشاد اسبق و سابق و جدید انجام داده اند.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:نمایشگاه مطبوعات،سال هاست که در کشور برگزار می شود،اما هرگز دستاوردی برای جامعه مطبوعاتی نداشته است.
هنوز کسی پاسخ درستی به این سوال نداده است:نمایشگاه مطبوعات با چه هدفی طراحی و برگزار شد؟آیا در طول این سال های طولانی،به اهداف مورد نظر رسیده اند یا خیر؟
در هر دوره و در هر دولتی که نمایشگاه مطبوعات برگزار شد،جز دردسر دستاوردی برای صاحبان جراید و رسانه ها نداشت.همگان امید داشتند تا در دوره های بعدی وضعیت بهتر شود،اما دوره به دوره بدتر و بدتر شد.دیگر از امکانات رفاهی دوره های پیشین هم خبری نبود.
مسوولان نمایشگاه از آغاز تا کنون،حتی یک بار نیز با اهالی رسانه دور یک میز ننشستند تا نظر آنان را درباره برگزاری جشنواره بپرسند.مطمئنا رسانه ای ها،به خصوص آنانی که تجربه گرانبهایی در این عرصه داشته و دارند، می توانستند با پیشنهادهای سازنده خود تاثیر مهمی روی جشنواره داشته و در برگزاری بهتر و کاربردی تر آن کمک حال مسوولان باشند،اما هرگز چنین اتفاقی نیفتاد!
مسوولان فراموش کرده بودند که نمایشگاه متعلق به اهالی رسانه است و آنان باید در برگزاری آن دخیل باشند،نه کسانی که از دور و نزدیک دستی بر آتش نداشته و ندارند.
صاحبان رسانه ها مجبور بودند برای حضور در نمایشگاه هزینه کنند،هزینه ای که اصلا دستاوردی برای شان نداشت،هرچند سران جراید دولتی با توجه به بودجه بادآورده ای که داشتند نگران این موضوع نبوده و نیستند.
سال هاست نمایشگاه مطبوعات برگزار می شود،اما هنوز نتوانسته اند مردم را دوباره با نشریات آشتی دهند.پیش از آنکه این نمایشگاه راه اندازی شود،مطبوعات مخاطبان به مراتب بیشتری داشتند.
مطمئنا یکی از اهداف پدیدآورندگان این نمایشگاه،جلب و جذب مردم به رسانه ها بوده،اما نه تنها این اتفاق نیفتاد،بلکه همان اندک مخاطبان نیز از دست رفتند.
آمار نشان می دهد از زمانی که نمایشگاه مطبوعات برگزار شده،استقبال مردم از نشریات کمتر و کمتر شده است،چرا؟
نمایشگاه مطبوعات مانند دیگر نمایشگاه ها،برای مردم حکم مرکز تفریح داشته و دارد.برای همین،این اواخر تعداد کبابفروشی ها در فضای نمایشگاه به نسبت بیشتر از کتابفروشی ها بود!
آنانی که این نمایشگاه را طراحی و برگزار کرده و می کنند،آن را یک بیلان کاری محسوب می کنند،برای همین است که تاثیر گذار نبوده و نخواهد بود.برای آنان مهم این بود که چنین نمایشگاهی تحت هر شرایطی برگزار شود تا بتوانند به بالا دستی ها گزارش داده و در لیست نظر کرده ها قرار بگیرند!
نمایشگاه مطبوعات تا کنون مدیران مختلفی داشته است،یکی از این مدیران بیاید بگوید برگزاری آن، چه دستاوردی داشته و چه تعداد روزنامه خوان جدید توانسته اند به جمع قدیمی ها اضافه کنند؟هیچ!
چنین آماری تا کنون داده نشده وداده نخواهد شد.
تعطیلی نمایشگاه مطبوعات که توسط وزیر ارشاد اعلام شد،مهم ترین کاری بوده که تا کنون وزرای ارشاد اسبق و سابق و جدید انجام داده اند.
نمایشگاهی که دستاوردی ندارد و جز هدر دادن بودجه موفقیتی نداشته،نبودنش برای همه مفید است،به خصوص رسانه های بخش خصوصی که دراین اوضاع آشفته کاغذ و دیگر مشکلات،هر ریال برای شان حکم گنج را دارد.
جا دارد از سید عباس صالحی وزیر محترم ارشاد برای این کار ارزنده ،یعنی تعطیلی نمایشگاه مطبوعات تشکر ویژه ای داشته باشیم، زیرا از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هروقت بگیری سود است!


یادداشت سیدرضااورنگ وزیر ارشاد نمایشگاه مطبوعات