بعدی
like

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد

‏. ‏(‏۲۲-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر آغاز شد.

به گزارش آرت کافه،مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور مسوولان و هنرمندان برگزار شد.


سینما جشنواره فیلم فجر جمشید مشایخی  علی نصیریان  کریستف رضاعی  سیروس الوند  اشکان رهگذر  منوچهر شهسواری  محمدحسین قاسمی  غلامرضا موسوی  هومن بهمنش  احسان رسول‌اف  نیلوفر خوش‌خلق  بهنوش طباطبایی

با پخش سرود ملی و قرائت قرآن، کلیپی با تصاویر مربوط به انقلاب در سالن همایش‌های برج میلاد ، مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزارشد.

محمدرضا شهیدی‌فرد مجری مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با اشاره به اینکه مراسم در راس ساعت آغاز شد، به همه حاضران در سالن حضور در این مراسم را خوش آمد گفت.

در این مراسم عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی نیز حضور دارند.

داورغه‌زاده در این مراسم گفت: با گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، پیروزی انقلاب اسلامی را به همه شما حضار گرامی و هنرمندان عزیز خیر مقدم می‌گویم. سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر را در حالی به پایان می‌بریم که برای سینمای ایران در این سال اتفاقات مهمی رقم خورده است. سال ۱۳۹۷ پرمخاطب‌ترین سال سینمای ایران در دو دهه اخیر بود و به تبع آن پررونق‌ترین و پرفروش‌ترین سال سینمای ایران به شمار می‌آید.

وی افزود:در این میان آنچه شایسته توجه است استقبال تماشاگران از آثار متنوع و متعدد سینمای دفاع مقدس، مقاومت، کودک و هنری بود که در طول سال به نمایش درآمدند. در این سال بیش از ۱۰۰ سالن جدید و نو به مجموعه سالن‌های سینمایی کشور اضافه شد.

داروغه زاده گفت:حضور موفق آثار سینمای ایران اعم از کوتاه، مستند و سینمایی در رویدادهای جهانی همچنان ادامه داشت و علی‌رغم نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه دشمنان ایران، اقتصاد سینما در تولید و نمایش، اقتصادی پویا و توام با رشد بود.

او ادامه داد: آثار حاضر در جشنواره سی و هفتم گواه آن است که سطح کیفی فیلم‌های سینمایی این دوره نسبت به دوره‌های قبلی و نسبت به آثار سینمای ایران رشد قابل توجه و چشمگیری داشته است .این همان چیزی است که منتقدان و علاقه‌مندان به سینما پس از شروع نمایش فیلم‌ها می‌گفتند که سال، سال سختی برای داوران است و هر سال که سال سختی برای داوران باشد یعنی آثار ممتاز زیاد و آثار خوب فراوان است.

دبیر جشنواره فیلم فجر گفت: بی‌تردید آنچه در تاریخ سینما از جشنواره سی و هفتم ثبت خواهد شد همین ویژگی هاست. تنوع آثار حاضر در جشنواره، تنوع ژانر، تنوع موقعیت‌های خلق داستان، و وسعت جغرافیای آثار به تمامی ایران و شاید از همه مهمتر توجه و تمرکز آثار ارزشمند سینمای ایران بر مفاهیم و موضوعات دارای اولویت، وحدت ملی و منافع ملی و خلق آثار مهم و ارزشمند، باورپذیر و مورد پسند علاقه‌مندان به سینما. رضایت بالای تماشاگران و منتقدان از آثار این دوره جشنواره گواه صادقی بر این امر است که سینمای ایران در چهل سالگی انقلاب اسلامی به رغم تمایل و تلاش دشمنان برای ناامیدسازی هنرمندان، تلاش شایسته و درخور و افزون نمود، تا سهم خود را در جشن های چهل سالگی انقلاب به خوبی و بیش از پیش ادا کند که جشنواره فیلم فجر برای سینمای ایران فقط یک رویداد هنری نیست بلکه بارزترین و باشکوه ترین جلوه اجتماعی و مردمی و فرهنگی هنری جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: با کمال تاسف و شاید به دلیل اهمیت آثار تولید شده، آنچه از دید رسانه‌ها خصوصا رسانه‌های پایتخت در این آیین باشکوه مغفول ماند شور و نشاط و جریان اجتماعی ایجاد شده حول محور سینما در سراسر ایران بود. نمایش همزمان گزیده‌ آثار جشنواره در همه استان‌ها و در سراسر کشور، شرایطی فراهم کرد تا به عدالت اجتماعی نزدیک شویم و جشنواره فیلم فجر، مردم سراسر ایران را در بر گیرد و همه آنان را در این رویداد در چهل سالگی انقلاب اسلامی شریک سازد. در این میان سیمرغ و پروانه‌ها که رهاورد مشترکی از آثار جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک بودند سهم کودکان و نوجوانان سراسر ایران در این شادمانی بود و لحظه‌های باشکوهی از مواجهه کودکان و فیلم‌ها و سینما خلق کرد که در غوغای نمایش و نقد آثار، کمتر دیده شدند. صف‌های طولانی علاقه‌مندان به تماشای آثار و سانس‌های فوق‌العاده برای بیش از ۱۰ فیلم و ادامه نمایش‌ها در قالب سینماها تا ساعت ۳ بامداد، جشنواره امسال را جشنواره‌‌ای متمایز ساخته بود و خدای بزرگ را شاکریم که سینمای ایران توانست سهمی قابل‌توجه از شادمانی جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته باشد.


سینما جشنواره فیلم فجر جمشید مشایخی  علی نصیریان  کریستف رضاعی  سیروس الوند  اشکان رهگذر  منوچهر شهسواری  محمدحسین قاسمی  غلامرضا موسوی  هومن بهمنش  احسان رسول‌اف  نیلوفر خوش‌خلق  بهنوش طباطبایی

داروغه‌زاده سخنان خود را چنین پایان داد: از همه همکارانم، خصوصا هیات‌های محترم داوری که می‌دانم و می‌دانید که در سخت‌ترین سال برای قضاوت آثار، تلاش کردند شایسته‌ترین و عادلانه‌ترین قضاوت‌ها را انجام دهند، سپاس‌گزارم. امشب، تمام سینمای بزرگ ایران پیروز هستند و سربلند، همه نامزد شده‌ها و نشده‌ها، همه فیلم‌های پذیرفته‌ شده و نشده، و همه سینمای ایران از فردا راهی برای دستیابی به قله‌های هنوز فتح نشده را آغاز خواهند کرد. برای سینمای ایران، در این راه طولانی توفیق و سعادت آرزو می‌کنم.

با پخش وله‌ای محمد آفریده، حبیب احمدزاده، آیدا پناهنده، سعید سهیلی و مازیار میری به عنوان داوران بخش نگاه نو معرفی شدند.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «بچه‌خور» با کارگردانی محمد کارت اهدا شد.

محمد کارت در سخنانی پس از دریافت جایزه اش با تشکر از داوران گفت: خیلی خوشحالم که این جایزه را می گیرم و از همه عوامل فیلم تشکر می کنم. امیدوارم که همیشه حضور جدی فیلم کوتاه و مستند در جشنواره فیلم فجر استمرار داشته باشد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند به فیلم «بهارستان؛ خانه ملت» با کارگردانی بابک بهداد اهدا شد.

بابک بهداد پس از دریافت سیمرغ بلورین بخش مستند گفت: از همه عوامل فیلم و هیات انتخاب و هیات داوری تشکر می کنم. سینمای مستند امروز ما جسور و خلاق است که سینمای داستانی را تحت تاثیر خودش قرار داده و در عرصه جهانی جایزه می گیرند، ولی متاسفانه مورد کم توجهی قرار می گیرند. امیدوارم مشکلات سینمای ایران به زودی حل شود.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم در بخش نگاه نو به فیلم «مسخره‌باز» با کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

برای دریافت این جایزه خیال محمد یک مهاجر افغانستانی به روی سن آمد و این متن را خواند: اسم من خیال محمد است. نزد آقای غنی زاده کار می کنم من یک مهاجر افغانستانی هستم .از ایشان خواستم اگر توانست امروز از مشکلات مهاحریان افغانستانی بگوید و بگوید که زندگی درد دارد. ایشان از من خواست به جای ایشان اینجا حاضر شوم و خودم از مشکلات مهاجران بگویم و بگویم زندگی درد دارد. در راه فکر کردم مگر مشکلات ما را همه نمی دانند؟ مشکلات تحصیلی، دانشجویی ،امتیازات حقوقی ا وجتماعی اما خود مردم ایران مگر مشکلات کم دارند؟ برای همین دیگر نیکو نیافتم در این شرایط گله کنم .امروز باید فقط حرف های خوب بزنیم. می خواهم از این فرصت استفاده کنم و مردم ایران را سپاس گویم. امروز که آفتاب امید در افغانستان دمیدن گرفته ما مردم افغانستان به پاس سال های میزبانی شما برایتان آرزوی عبور از مشکلات و بحران ها می کنیم. امید که رنگ آرامش دوباره به کشور بازگردد.

سپس خیال محمد نامه ای از همایون غنی زاده کارگردان برگزیده نگاه نو خواند با این متن: نامه ای از همایون غنی زاده که باید موفق شده باشد نگاهی نو به جشنواره تزریق کرده باشد. من که این نامه را می خوانم حاکی از آن است که این اتفاق رخ داده.لذا با ابراز خرسندی از ایجاد فرصت حضور در جشنواره امسال اینجانب همایون غنی زاده از پذیرفتن این جایزه معذورم امید که در دوره های دیگری کارگردان مقبول تری برای جشنواره باشیم.

مراسم اختتامیه سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با پخش بخش‌هایی از فیلم سینمایی «۲۳ نفر» ادامه یافت.

شهیدی‌فرد با حضور روی سن به فیلم‌های این دوره از جشنواره اشاره کرد که براساس وقایع تاریخی یا شخصیت‌های تاریخی ساخته شده‌اند، از جمله «۲۳ نفر»، «شبی که ماه کامل شد» و «غلامرضا تختی». او سخنان خود را با اشاره به ویژگی‌های فیلم «۲۳ نفر» ادامه داد.

شهیدی‌فرد در ادامه اسامی آزادگانی که فیلم «۲۳ نفر» براساس زندگی آنان ساخته شده، خواند و از این آزادگان دعوت کرد تا به همراه بازیگرانی که نقش آنان را بازی کرده بودند، روی سن حاضر شوند.


سینما جشنواره فیلم فجر جمشید مشایخی  علی نصیریان  کریستف رضاعی  سیروس الوند  اشکان رهگذر  منوچهر شهسواری  محمدحسین قاسمی  غلامرضا موسوی  هومن بهمنش  احسان رسول‌اف  نیلوفر خوش‌خلق  بهنوش طباطبایی

در ادامه این بخش یک سیمرغ بلورین نمادین به نماینده ۲۳ آزاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی در این بخش به «۲۳ نفر» با تهیه کنندگی مجتبی فرآورده و کارگردانی مهدی جعفری اهدا شد.
مجتبی فرآورده با تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اجازه می خواهم این سیمرغ ارزنده را به کسانی تقدیم کنم که ۸سال و ۳ماه و ۱۷روز اسارت را تحمل کردند، برای اینکه ما در آسایش زندگی کنیم.

مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون ادامه یافت. سیدعباس صالحی در آغاز سخنان خود تاکید کرد، بخش هایی از پیام حسن روحانی رییس جمهور را خواهد خواند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی متن کامل این پیام در کتاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر منتشر شده است.

متنی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان بخش هایی از پیام رییس جمهور خواند به این شرح است: هنر هفتم، زبانی گویا برای انتقال مفاهیم و از کارآمدترین ابزارهای توسعه فرهنگی است. صنعت سینما، زبان مشترک همه انسان‌ها و بلکه نسل‌ها، و یکی از قدرتمندترین وسایل ارتباطی جهان است .در چهل‌سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی، سینمای ایران به همت سینماگران و فعالان این عرصه، به درخت ریشه‌دار و پرشاخ‌وبرگی تبدیل شده که از اعتباری جهانی برخوردار است و ثمرات آن از نمادهای بلوغ ملت ایران به شمار می‌رود. این سینمایِ نجیب و بالنده، در بُعد هنری تجلی‌گاه نبوغ جوانان ایرانی، در بُعد پیام، ابزار انتقال عالی‌ترین مفاهیم انسانی و در بُعد صنعتی، زمینه‌‌ساز تحولی فرهنگ‌ و جامعه‌محور بوده و خواهد بود.
در روزهایی که بدخواهان ایران و ایرانی، با تمام توان و همه ابزارهای سخت و نرم خود در مقابل این ملت صف‌آرایی کرده‌اند و بیش از همه، برای صدمه به «امید» آنها کمر بسته‌اند، سینما در عین تعهد به بازنمایی دغدغه‌های مردم، می‌تواند در این مصاف سرنوشت‌ساز به همراهی ملت بیاید و با امیدآفرینی هنرمندانه و هوشمندانه، محرم و مرهم مردم باشد و عبور از دشواری‌های فعلی را آسان‌تر کند.
جشنواره فیلم فجر، نه تنها مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است، بلکه می‌تواند فرصتی مغتنم برای انتقال پیام بلوغ، رشد و پویایی ایران اسلامی به جهانیان باشد.
اینجانب ضمن گرامیداشت شهدای هنرمند و یاد بزرگان شهیر سینمای ایران، که امروز در میان ما نیستند، و با قدردانی از همه دست اندرکاران این رویداد شگرف فرهنگی، مقدم همه سینماگران را در این جشنواره باشکوه پاس می‌دارم و توفیق آنان را در خلق آثار فاخر و جذاب در راستای خواست مردم، تحقق اهداف اصیل انقلاب و توسعه ایران عزیز، مسئلت دارم.

شهیدی‌فرد در ادامه مراسم از مرضیه هاشمی خبرنگار آمریکایی‌الاصل مقیم ایران که چندی پیش در آمریکا دستگیر شده بود تقدیر به عمل آورد.

پوران درخشنده، ریما رامین‌فر، محمد احسانی، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمد بزرگ‌نیا، مهرزاد دانش و محمود کلاری داوران بخش سودای سیمرغ بودند که در این بخش از برنامه با دعوت شهیدی‌فرد روی صحنه حاضر شدند و در گوشه‌ای از سن روی صندلی‌هایی که از پیش در نظر گرفته شده بود، مستقر شدند تا جوایز این بخش اهدا شود.

مهرزاد دانش به نمایندگی از اعضای هیات داوران بیانیه داوران را قرائت کرد.

برای معرفی سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی محمدعلی باشه‌آهنگر پشت تریبون آمد و ایمان کرمیان برای فیلم سینمایی «ماجرای نیمروز: رد خون» را به عنوان برنده این بخش معرفی کرد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری به جواد مطوری برای فیلم «مسخره باز» تعلق گرفت.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی در این بخش به ایمان امیدواری برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» تعلق گرفت.

محمدرضا شجاعی سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس را برای شبی که ماه کامل شد دریافت کرد.

کیوان مقدم برای «غلامرضا تختی» سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه را دریافت کرد.

ایرج شهزادی برای متری شیش و نیم سیمرغ بلورین صدابرداری را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری به مهرشاد ملکوتی برای ماجرای نیمروز: رد خون اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به بهرام دهقانی برای متری شیش و نیم اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی فیلم به امین هنرمند برای فیلم قصر شیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به حمید خضوعی ابیانه برای فیلم غلامرضا تختی اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته صدرعرفایی برای فیلم شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی نصیریان برای فیلم مسخره باز اهدا شد.

علی نصیریان پس از دریافت سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد گفت: من تا حالا سیمرغ نگرفته بودم. در این چهل سال نداشتم ولی محبت کردند سیمرغ درجه دو به من دادند. من می پذیرم فقط حس خیلی قرصی داشتم که بیایم. برای اینکه مشکلاتی داشتم که این روزها نمی توانستم خیلی روی پا باشم ولی دلم می خواست بیایم و فقط اینجا از این تریبون استفاده کنم و بگویم من آدم سعادتمندی بودم به دلیل اینکه در این سن این امکان و فرصت را پیدا کردم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه ام است. چرا خوشحالم؟ این سناریو را که من خواندم خیلی برایم جذاب بود. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.

وی در ادامه افزود: من برای همایون غنی زاده آتیه بسیار درخشانی می بینم. از هیات داوران که من را بین این همه استعداد جوان انتخاب کردند تشکر می کنم. از جشنواره تشکر می کنم و از تماشاگران این فیلم هم تشکر می کنم.

جمشید مشایخی وقتی علی نصیریان پس از دریافت جایزه اش به سمت او رفت گفت: اولین تئاترم را با علی خان نصیریان کار کردم. من عاشقش هستم. ایشان قسمتی از وجودش را از دست داده. نمی خواستم تسلیت بگویم اما امشب مجبورم. او همسر عزیزش را از دست داده.

سیمرغ بلورین بهترین پویانمایی به «آخرین داستان» به کارگردانی اشکان رهگذر اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به مسخره باز به کارگردانی همایون غنی‌زاده اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن به الناز شاکردوست برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد به هوتن شکیبا برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران به نیما جاویدی برای سرخپوست اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلم سینمایی قصرشیرین اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به نرگس آبیار برای شبی که ماه کامل شد اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به شبی که ماه کامل شد تعلق گرفت. محمدحسین قاسمی تهیه کننده این فیلم جایزه را دریافت کرد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به سیدجمال ساداتیان برای «متری شیش و نیم» اهدا شد.

علی نصیریان، جمشید مشایخی، پوران درخشنده، نیلوفر خوش خلق، گیتی معینی، علی نصیریان، ریما رامین فر، بهنوش طباطبایی، کریستف رضاعی، مهدی زمین پرداز، اشکان رهگذر، احسان رسول اف، ژیلا شاهی، محمد کارت، سیروس الوند، مسعود ردایی، نرگس آبیار، منوچهر شهسواری، محمدحسین قاسمی، غلامرضا موسوی، ارشا اقدسی، هوتن شکیبا پدرام شریفی، الناز شاکردوست، فرشته طائرپور، گوهر خیراندیش، غزل شاکری و هومن بهمنش از جمله هنرمندان حاضر در مراسم اختتامیه فجر سی و هفتم هستند.