بعدی
like
ملا بختیار:

ترسی از تغییرات در جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» نداریم

‏. ‏(‏۱-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

ملا بختیار رییس جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در مراسم افتتاحییه این رویداد مهم فرهنگی گفت: ما در جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» و کنفرانس «دابران» همیشه به تغییرات فکر کرده‌ایم و هیچ ترسی از آن نداریم.

ملا بختیار رییس جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در مراسم افتتاحییه این رویداد مهم فرهنگی عنوان کرد: ضمن خیر مقدم به بانو «گلاویژ» همسر و دلسوز شادروان ابراهیم احمد که روزنامه «گلاویژ» را از دهه ۳۰ تا دهه ۴۰ میلادی تأسیس و تابو را شکست و این کار مهم را انجام داد و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم کردستان، نماینده‌های پارلمان کردستان، استاندار سلیمانیه، مهمانان عزیز از ایران و شهرهای مختلف عراق؛ همگی به بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» خوش آمدید. هم اکنون که این جشنواره را برگزار می‌کنیم؛ چون سال‌های گذشته نیست که داعش همه انسانیت را در سراسر جهان تهدید به مرگ کند. در حال حاضر، پیش آنها سوراخ موش تبدیل به قصری شده است و یک وجب خاک زیر دست شان نیست تا روی آن، جنایت انجام دهند.


فرهنگی ادبیات کاوان محمدپور  اسماعیل محمودی  جلال آل احمد ملابختیار محمدرضا اصلانی جشنواره بین‌المللی ادبی  گلاویژ  اقبال معتضدی محمدرضا شعیری

وی افزود: هم اکنون که این جشنواره را برگزار می‌کنیم، خوشبختانه شورش‌های مداوم و آرام، بدون اینکه نیروهای نظامی در آن دخالت کنند؛ در الجزایر و سودان تغییرات تاریخی را در شمال آفریقا به وجود آورده‌اند و چون تونس موفق در شورش، بهار عربی دوباره آغاز می‌شود. مشکلات مشترک سیاسی با فراهم شدن دمکراسی و با شکست نیروهای ضددمکراسی چه در حکومت و چه در اپوزیسیون در حال رویدادن این اتفاق مهم است که مشکلات مشترک، یک بار دیگر امید دمکراسی و مدنی را به مردم اقلیم کردستان نیز نوید می‌دهند.

ملا بختیار گفت: جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» بیست و دومین سال خود را سپری می‌کند، امسال به‌غیر از برگزاری این جشنواره، چهارمین کنفرانس «دابران» (گسیختگی) و کنفرانس خروج از خشونت را در کنار هم و همچنین به همراه ۲۳ اندیشمند و متفکر جهانی برگزار کردیم. این فعالیت ها، در کنار قدرت و زندگی حزبی و در کنار این مؤسسه‌های رسمی، «ان.جی.او» NGO یا هر اسم و نهاد دیگری که سیاست حزبی را پیرو می‌کنند؛ یک حرکت سالم و تندرست فرهنگی است.

وی افزود: در حال حاضر، تغییرات زیادی در دنیا روی می‌دهند ؛ ما نیز در جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» و کنفرانس «دابران» نیز همیشه به تغییرات فکر کرده‌ایم و به سلطه و قدرت فکر نکرده‌ایم؛ ما با مخالفت‌های زیادی روبرو شده‌ایم ،ولی در کنار اینها روز به روز ثابت شده است این راهی که در پیش گرفته‌ایم؛ راهی است که با تغییرات، خودش را وفق می‌دهد، ولی با افکار مرتجع هیچ مناستی ندارد. صاحب اختیار بودیم از اینکه حرف های افرادی با افکار مرتجع را قبول کرده و یا اینکه از تغییرات پیروی کنیم؟! بدون شک، باید تغییر را انتخاب می‌کردیم و این هم افراد نترسی می‌خواست . ما آن تابو را شکستیم و مشکلات و پروپاگاندا از هر طرف وجود دارد، ولی ما بر مسیر خود مداوم هستیم و به راه خود ادامه خواهیم داد.

رییس جشنواره بین‌المللی «گلاویژ» در پایان تأکید کرد: امیدوارم در طول سه روز برگزاری جشنواره، همه مهمان‌های بزرگوار، مطالب خود را به صورت آزادانه مطرح کنند و در نهایت، اعضای هیات داوران جشنواره نیز، برندگانی را که انتخاب می‌کنند به آنان تبریک خواهیم گفت و کسانی نیز که برنده جوایز نیستند؛ مطمئناً در آینده، به خلق آثار ادبی دیگری از خود، دست خواهند زد.

بیست و دومین دوره جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» با دبیری ملا بختیار از شخصیت‌های برجسته سیاسی اقلیم کردستان، با شعار «نقد آزاد، فضای باز می‌آفریند» و با موضوع «بیوگرافی و اتوبیوگرافی» با عنوان اصلی «خاطره در میان ادب و تاریخ» و با حضور ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی، کشورهای مختلف جهان و اقلیم کردستان عراق؛ در بخش‌های رقابتی و غیرقابتی، برپایی نمایشگاه کتاب و مجلات مختلف ادبی در کتابخانه عمومی سلیمانیه روز پنجشنبه ۲۹ فروردین ماه جاری (۱۸ آپریل ۲۰۱۹) در سالن توار در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگی و هنری اقلیم کردستان عراق افتتاح شد و امروز شنبه ۳۱ فروردین ماه (۲۰ آپریل ۲۰۱۹) نیز با معرفی برندگان بخش‌های مختلف رقابتی داستان، شعر و تحقیق و اهدای تندیس و لوح تقدیر جشنواره و همچنین تقدیم جایزه فؤاد مجید مصری نیز به دکتر کُردستان موکریانی پژوهشگر سرشناس کُرد به کار خود پایان می‌دهد.

همه ساله ادیبان، شاعران، مترجمان و منتقدان ایرانی با آثار و سخنرانی خود در اکثر دوره‌های جشنواره بین‌المللی ادبی «گلاویژ» حضور داشته‌اند و امسال نیز اقبال معتضدی شاعر، نویسنده و مترجم، دکتر محمدرضا شعیری زبان‌شناس، نشانه‌شناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس پژوهشی تحت عنوان «روایت شناسی شوِشی: پیوند خاطره و حضور»، مجتبی پورمحسن شاعر، نویسنده و متتقد ادبی، دکتر محمدرضا اصلانی منتقد ادبی، پژوهشگر و استاد دانشگاه سخنرانی تحت عنوان «اتوبیوگرافی، زندگی‌نامه شخصی»، غلامرضا امامی نویسنده، مترجم و پژوهشگر پژوهشی تحت عنوان «آثار جلال آل احمد آینه‌ای از اعتراف و ادبیات»، دکتر ارسطو میرانی پژوهشگر، مترجم و استاد دانشگاه پژوهشی تحت عنوان «بختیار علی و مسئله نقش واقعیت و تخیل در زندگی‌نامه و رمان»، دکتر اسماعیل محمودی پژوهشگر و استاد دانشگاه پژوهشی با عنوان «حاج قادر کویی و پیدایش تجدد کُردی»، امجد غلامی داستان‌نویس پژوهشگر و کاوان محمدپور نویسنده و پژوهشگر به صورت مشترک، پژوهشی تحت عنوان «تاریخ زندیه و روش‌های بنیادی گفتمان ایدئولوژی عدالت» با آثار خود در این رویداد مهم فرهنگی حضور دارند.

عکس‌ها: منصور جهانی