بعدی
like

شورای شهر تهران اگر دغدغه خدمت به مردم را دارد،جشنواره فیلم شهر را منسوخ کند!

‏. ‏(‏۱-‏تیر-‏۱۳۹۸)

شورای شهر که باید در خدمت مردم باشد و نیازهای شهری را برطرف کند،چرا در برابر جشنواره فیلم شهر و هدر دادن بودجه های کلانش، موضع گیری نکرده و جلسه ای راه نینداخته تا به معضلات آن رسیدگی کند؟

آرت کافه-سیدرضااورنگ:جشنواره هایی که در دنیا برگزار شده و برخی از آنها نیز توسط شهرداری های حمایت می شوند،حداقل دو هدف مهم را دنبال می کنند،کسب در آمد و توسعه فرهنگی.به عنوان مثال جشنواره فیلم کن که توسط وزارت فرهنگ فرانسه و شهرداری کن حمایت شده و هزینه آن را پرداخت می کنند،این دو هدف را به خوبی دنبال کرده و موفق نیز شده اند.
اصولا راه اندازی هر جشنواره ای باید توجیه داشته باشد،اگر چنین نباشد،فقط هدر دادن بودجه است و آسیب زدن به فرهنگ.
در کشور ایران جشنواره های مختلفی،به خصوص در عرصه سینما برگزار می شود که اکثر آنان نه هدف خاصی را دنبال می کنند و نه توجیه مناسبی برای راه اندازی دارند.آسیب های جشنواره های بی اثر در سطح کشور به خوبی حس می شود،آن قدر که ریاست سازمان سینمایی وزارت ارشاد،برای جلوگیری از جشنواره زدگی، شورایی را تشکیل داده که این شورا خودش در آینده به معضلی تبدیل خواهد شد،زیرا کارشناسان واردی که باید در این مورد نظر بدهند در جمع اعضای این شورا دیده نمی شوند.اکثر این اعضا شغل دولتی داشته و کارمند محسوب می شوند،نه متخصص سینما.
یکی از جشنواره های سینمایی که بدون مقدمه و ارزیابی و کارشناسی راه اندازی شد،جشنواره فیلم شهر است که در حال حاضر هر دوسال یک بار،مانند اژدهایی دوسر بودجه کلانی از بیت المال مردم را می بلعد، بدون اینکه توجیه فرهنگی یا اقتصادی داشته باشد.
این جشنواره را یکی از شهرداران تهران که سودای ریاست جمهوری در سر داشت، برای ایجاد جو تبلیغاتی به نفع خودش و کسب محبوبیت راه انداخت تا با جار و جنجال رسانه ای و خرج پول های کلان، دور خودش هوادار جمع کرده و به گونه ای آرای خویش را بالا ببرد.در آن زمان بودجه های عظیمی به پای برخی از بازیگران و سینماگران ریخته شد تا در این جشنواره تبلیغاتی و بی خاصیت شرکت کرده و دیگران را نیز تشویق به حضور کنند!
خدا می داند با توجه به کمبود بودجه شهرداری و مشکلات شهری که مردم با آن درگیر بودند و هستند،چقدر پول بی زبان تهرانی های مودب خرج این جشنواره بی هویت شده و می شود.
قرار است هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر نیز به زودی برگزار شود،در صورتی که در ۶ دوره پیش هیچ دستاوردی را برای شهر تهران،مردم و سینمای ایران نداشته است!وقتی جشنواره ای نه توجیه فرهنگی دارد و نه اقتصادی،چرا باید برگزار شود،آن هم با گرفتن گلوی مردم و خالی کردن جیب شان با عوارض مختلف شهرداری؟!این عوارض که اکثر مردم به زور می توانند آن را پرداخت کنند، برای دریافت سرویس بهتر از شهرداری است،نه برای برگزاری جشنواره ای بی خاصیت و آسیب زننده!
وظیفه شهرداری هدر دادن پول برای جشنواره ای مجعول و مجهول نیست،بلکه پرداختن به زیرساخت های فرهنگی شهر است.ساخت سالن های مختلف سینما،تئاتر و موسیقی واجب است یا ریخت و پاش های آنچنانی برای جشنواره ای آنچنانی تر؟
شورای شهر که باید در خدمت مردم باشد و نیازهای شهری را برطرف کند،چرا در برابر جشنواره فیلم شهر و هدر دادن بودجه های کلانش، موضع گیری نکرده و جلسه ای راه نینداخته تا به معضلات آن رسیدگی کند؟شوراهای شهر تهران در دوره های مختلف،چه با حضور اعضای اصولگرا و چه اصلاح طلب،همواره ناظری بی منظور بوده و هرگز جلوی ریخت و پاش های عجیب این جشنواره را نگرفته اند!چرا هرگز جلسه ای برای بررسی عملکرد جشنواره فیلم شهر و دستاوردهای آن برگزار نشده و نمی شود؟ شاید برپایی این جشنواره برای شهرداران و اعضای شورای شهر تهران به صرفه است که اصرار روی برگزاری آن دارند!برای شهر تهران و اهالی آن،نه تنها صرف نمی کند،بلکه کمرشان را نیز شکسته و می شکند!
از قدیم گفته اند جلوی ضرر را هر وقت بگیرید سود است. شورای شهر تهران اگر دغدغه مردم را دارد و هدفش آبادی پایتخت ایران است، جشنواره فیلم شهر را هر چه زود تر منسوخ کند تا بیت المال مردم هدر نرود. با تعطیلی این جشنواره،می تواند بودجه آن را خرج عمران شهر تهران و ساخت بناهای فرهنگی کند تا به رسالتش عمل کرده باشد.غیر از این باشد مردم به شورای شهر تهران و شهردار آن همواره بدبین خواهند بود و هرز رفتن بیت المال را از چشم آنان می بینند!


یادداشت سیدرضااورنگ جشنواره فیلم شهر شهرداری تهران شورای شهرتهران سینما جشنواره کن