بعدی
like

بازی جایزه پژوهش سینمایی سال تمام شد!

‏. ‏(‏۲۸-‏آذر-‏۱۳۹۷)

بازی جایزه پژوهش سینمایی سال تمام شد،عده ای تقدیر شدند و گروهی نیز به نان و نوایی رسیدند،جملگی خسته نباشند!

آرت کافه-سید رضااورنگ:اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی سال برگزار و برگزیدگان تقدیر شدند.همان گونه که پیش بینی می شد،اکثر پژوهش های برتر که مورد تقدیر هم قرار گرفتند،کاربردی نبوده و به کار سینمای ایران نیامده و نمی آیند.
متاسفانه هنوز در ایران پژوهش را تحقیقاتی کتابخانه ای یا گاهی میدانی می دانند.در صورتی که این تحقیقات پایه پژوهش هستند،نه خود پژوهش.
در پژوهش باید هدفی را مشخص کرد و به آن رسید.به عنوان مثال اگر در سینمای ایران مشکلی وجود دارد،باید آن را شناخت،کالبد شکافی کرد و راهکار ارائه داد. کدامیک از پژوهش هایی که در مراسم اختتامیه جایزه پژوهش سینمایی سال مورد تقدیر قرار گرفتند دارای چنین خصوصیاتی بودند؟ چرخ زدن های کتابخانه ای و میدانی را هر تازه از راه رسیده ای می تواند انجام دهد،پس چه فرقی بین این افراد و پژوهشگران است؟
تحقیق درباره فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران،چه دردی از سینمای ایران دوا می کند که مستحق تقدیر شناخته شده است؟
چه کسی یا کسانی این پژوهش ها را داوری کرده اند؟واقعا با مقوله پژوهش آشنایی نداشتند یا فقط خواسته اند اعلام حضوری داشته و حق الزحمه ای دریافت کنند؟!
برپایی جایزه پژوهش سینمایی سال اگر هم با نیت خیر راه اندازی شده باشد،به بیراهه رفته و متاسفانه به راه کج خود با افتخار دارد ادامه می دهد!رییس سابق سازمان سینمایی با راه اندازی این جایزه قصد داشته امراض و مشکلات سینمای ایران را درمان و حل کند یا ایجاد اشتغال برای گروهی خاص و چند شغله یا دادن بیلان به بالادستی ها؟!
این نوع جوایز دردی از دردهای سینمای ایران درمان نکرده و نخواهد کرد،چرا بیهوده پول بیت المال را هدر می دهید؟ از این پول بادآورده، سازمان سینمایی می توانست استفاده های بهتری برای نجات سینمای ایران ببرد.
این راه ها همه به ترکستان ختم شده و می شود.اغلب مسوولانی که بر مسند هنر ایران تکیه زده اند،به علت ناکارآمدی مدام در وادی آزمون و خطا پرسه زده و می زنند،زیرا حاضر نبوده و نیستند نظرات کارشناسی شده و دلسوزانه متخصصان واقعی عرصه هنر را به کار ببرند یا حداقل بشنوند.
مدام دارند دور باطل می زنند،اما همچنان ادامه می دهند،زیرا حیات شغلی شان به این چرخش بیهوده وابسته است!
بازی جایزه پژوهش سینمایی سال تمام شد،عده ای تقدیر شدند و گروهی نیز به نان و نوایی رسیدند،جملگی خسته نباشند!
امیدواریم مدیران هنری کشور، روزی از این بازی ها دست برداشته و به مسائل جدی تر بپردازند.