بعدی
like
برندگان اسکار ۲۰۱۹ معرفی شدند

شب خاطره انگیز آلفونسو کوارون و «کتاب سبز»

‏. ‏(‏۵-‏اسفند-‏۱۳۹۷)

مراسم نود و یکمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار برگزار شد.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله،فیلم «کتاب سبز» با کسب سه جایزه، از جمله بهترین فیلم موفقیتی بزرگ را جشن گرفت. دیگر برنده‌ بزرگ این مراسم آلفونسو کوارون بود که به تنهایی سه جایزه برای فیلم «رُما» دریافت کرد.


سینما  رما     سوگلی  اسکار کوین هارت الیویا کولمن آلفونسو کوارون کتاب سبز

«کتاب سبز» جایزه اسکار بهترین فیلم را دریافت کرد. این در حالی است که منتقدان بر این باور بودند «ستاره‌ای متولد شده است» یا «رما» این جایزه را خواهد گرفت. «کتاب سبز» در مجموع در پنج رشته نامزد اسکار شده بود و توانست در سه رشته مهم، این جایزه را به دست آورد: بهترین فیلم، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و بهترین فیلمنامه غیراقتباسی.

"پلنگ سیاه"، "بلکککلنزمن"، "راپسودی بوهمی"، "سوگلی"، "رُما"، "ستاره‌ای متولد شده" و "معاون" دیگر نامزدان دریافت جایزه اسکار ۲۰۱۹ برای بهترین فیلم بودند.

آلفونسو کوارون جایزه بهترین کارگردانی را نیز شکار کرد. این کارگردان مکزیکی را می‌توان برنده بزرگ مراسم اسکار ۲۰۱۹ دانست. او پیش تر جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین فیلمبرداری را دریافت کرده بود.


سینما  رما     سوگلی  اسکار کوین هارت الیویا کولمن آلفونسو کوارون کتاب سبز

الیویا کلمن که برای نخستین بار نامزد دریافت این جایزه شده بود، توانست در همان بار نخست این جایزه را از آن خود کند. این در حالی است که گلن کلوز تا کنون چندین بار نامزد ریافت این جایزه شده، اما همواره دست خالی صحنه را ترک کرده است.

کلمن که ظاهرا از این موفقیت غافلگیر شده بود و انتظار دریافت این جایزه را نداشت، با صدایی لرزان و در حالی که که چشمانش از اشک پر شده بود از کسانی که او را در راه رسیدن به این کامیابی حمایت کردند، سپاسگزاری کرد.

جایزه اسکار ۲۰۱۹ برای بهترین بازیگر نقش اول مرد به رامی ملک رسید که نقش فردری مرکوری را در فیلم موفق «راپسودی بوهمی» ایفا کرده است. او با صدایی لرزان ضمن تشکر از آکادمی اسکار و همچنین همراهانش در این فیلم از پدر و مادرش به خاطر تمامی پشتیبانی‌های شان تشکر کرد.


سینما  رما     سوگلی  اسکار کوین هارت الیویا کولمن آلفونسو کوارون کتاب سبز

بردلی کوپر که برای چهارمین بار نامزد دریافت این جایزه شده بود، این بار هم دست خالی ماند.

آکادمی اسکار در حین اجرای قطعه‌ای از موسیقی کلاسیک یاد ستارگان و شخصیت‌های فیلم و سینما که در سال گذشته میلادی از دنیا رفتند، گرامی‌ داشت. روی پرده تصاویر و گاه گوشه‌هایی از فیلم‌های آنان نمایش داده شد.

"کم‌عمق" از فیلم "ستاره‌ای متولد شده است" اسکار ۲۰۱۹ را به عنوان بهترین ترانه دریافت کرد. لیدی گاکا که نمی‌توانست احساسات خود را کنترل کند، به همراه دیگر دست‌اندرکاران این ترانه روی صحنه رفت. او که در حین سپاسگزاری اشک می‌ریخت، به ویژه از پدرومادرش که همواره به او باور داشته‌اند، قدردانی کرد.

جایزه اسکار بهترین موسیقی متن فیلم نصیب "پلنگ سیاه" شد. موسیقی متن این فیلم را لودویگ گورانسون ساخته است. پلنگ سیاه پیش از آن جایزه اسکار بهترین طراحی صحنه و طرای لباس را نیز دریافت کرده بود.

"بلکککلنزمن"نیز جایزه بهترین فیلمنامه اقتباسی را دریافت کرد. این فیلمنامه را کلر واچتل و دیوید رابینویتس و کوین ویلموت و اسپایک لی، بر اساس شرح حال بلک کلنزمن اثر ران استالورث نوشته‌اند.

جایزه اسکار بهترین فیلمنامه غیراقتباسی "کتاب سبز" رسید. براین کوری و پیتر فارلی نویسندگان فیلمنامه "کتاب سبز" بوده‌اند. پیش از آن نیز ماهرشالا علی، نقش‌آفرین در فیلم "کتاب سبز" جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را دریافت کرده بود.

"پوست" برنده جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه شد.

لیدی گاگا و بردلی کوپر، ترانه موفق "کم‌عمق" را دوصدایی اجرا کردند

این ترانه در پائیز گذشته به طور مرتب از شبکه‌های رادیویی پخش می‌شد و جایزه گلدن گلوب بهترین ترانه را نیز از آن خود کرد.

جایزه اسکار جلوه‌های ویژه به "نخستین انسان" رسید. مسوولیت جلوه‌های ویژه این فیلم را پل لمبرت، یان هانتر، تریستن مایلز و جی‌.دی. شوالم بر عهده داشتند.

جایزه اسکار بهترین فیلم کوتاه انیمیشن به دمی شی و بکی نیمن‌‌کاب برای فیلم "بائو" رسید.
جایزه بهترین فیلم کوتاه مستند نیز نصیب "دوره. آخر رأی" شد. این فیلم را رایکا زهاتبچی و ملیسا برتون با سرمایه‌گذاری شرکت نت‌فلیکس ساخته اند.

فیلم "مرد عنکبوتی: به درون دنیای عنکبوتی" به عنوان بهترین اثر انیمیشن انتخاب شد. باب پرسیکتی، پیتر رمزی، رادنی راثمن، فیل لرد و کریستوفر میلر، تهیه‌کنندگان و دست‌اندرکاران این فیلم هستند.

ماهرشالا علی برنده جایزه اسکار بهترین نقش مکمل مرد شد. او چندی پیش نیز جایزه گلدن گلوب را به خاطر نقش‌آفرینی در فیلم "کتاب سبز" دریافت کرده بود.


سینما  رما     سوگلی  اسکار کوین هارت الیویا کولمن آلفونسو کوارون کتاب سبز

اسکار ۲۰۱۹ برای بهترین تدوین نصیب "راپسودی بوهمی" شد.

جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان به فیلم "رُما" رسید. فیلمی که یکی از نامزدان جایزه اسکار بهترین فیلم نیز بود.

جایزه اسکار بهترین میکس صدا نیز به "راپسودی بوهمی"رسید

جایزه بهترین فیلمبرداری به آلفونسو کوارون رسید که کارگردانی فیلم "رُما" را برعهده داشت و خود نیز فیلمبردار و فیلمنامه‌نویس آن بود.

اسکار بهترین طراحی صحنه نصیب "پلنگ سیاه" شد.

جایزه اسکار بهترین طراحی لباس نیز به "پلنگ سیاه" رسید.

جایزه اسکار بهترین چهره‌پردازی و آرایش مو به گرگ کینم، کتی بیسکو، و پاتریشیا دهینی رسید که چهره‌پردازی و آرایش موی بازیگرن فیلم "معاون" را بر عهده داشتند.

جایزه اسکار بهترین فیلم مستند نصیب فیلم «انفرادی آزاد» که سازندگان آن الیزابت چای واشارهی، جیمی چین، ایوان هایس و شانون دیل هستند،رسید.

رجینا کینگ که برای نخستین بار نامزد اسکار شده بود، توانست جایزه بهترین بازیگر مکمل زن را بگیرد . رجینا کینگ با چشمانی که پر از اشک بود از انسان‌هایی که به او در راه کسب این جایزه کمک کردند، سپاسگزاری کرد، به ویژه از مادرش. این بازیگر سیاهپوست در فیلم "اگر خیابان بیل می‌توانست حرف بزند" نقش آفرینی کرده بود.