بعدی
like

سخنرانی حنا شیدیاک از موزه «برانلی ـ ژاک شیراک پاریس» در کتابخانه ملک

‏. ‏(‏۲۱-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

سفارت فرانسه در ایران اعلام کرد حنا شیدیاک از موزه «برانلی ـ ژاک شیراک پاریس» کشور فرانسه در دو موضوع مهم در کتابخانه ملک در موزه باغ ملی تهران سخنرانی می‌کند.

به گزارش آرت کافه،بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران اعلام کرد: با افتخار به اطلاع می‌رساند حنا شیدیاک Hana CHIDIAC از موزه «برانلی ـ ژاک شیراک پاریس» Branly-Jacques Chirac Paris؛ امروز چهار‌شنبه ۲۱ فروردین ماه جاری در کتابخانه ملک به سخنرانی می‌پردازد. کتابخانه ملک در تهران، میدان امام خمینی، خیابان ملل متحد، موزه باغ ملی واقع شده است.


فرهنگی سفارت فرانسه   ایران  حنا شیدیاک  موزه  برانلی ـ ژاک شیراک  پاریس موزه  لوور لانس  Hana CHIDIAC

حنا شیدیاک دو سخنرانی ارائه می‌کند؛ موضوع اولین سخنرانی «تاریخ موزه‌ها، از ابتدا تا به امروز» با تمرکز بر موزه بسیار خلاق «برانلی ـ ژاک شیراک پاریس» است و عنوان دومین سخنرانی نیز «زنان شرقی از دیدگاه کریستیان لاکروآ»ست.

شیدیاک که فارغ التحصیل تاریخ هنر از دانشگاه سوربن ـ پاریس ۴ است، ۱۷ سال در مؤسسه جهان عرب شاغل بوده و سپس به موزه «برانلی ـ ژاک شیراک» می‌رود و مسوولیت بخش میراث مجموعه‌های آفریقای شمالی و خاور نزدیک را بر عهده می‌گیرد. از سوابق کاری ایشان می‌توان به برپایی نمایشگاه «زنان شرقی از دیدگاه کریستیان لاکروآ» در سال ۲۰۱۱ و همچنین مدیریت نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» در سال ۲۰۱۸ در موزه «لوور لانس» اشاره کرد.

حنا شیدیاک»که یکی از همکاران پروژه نمایشگاه «امپراتوری گل‌های سرخ» (هنر قاجار) در موزه «لوور لانس» به شمار می‌آید، اردیبهشت سال گذشته در بازدید از تالارها و نمایشگاه‌های موزه‌ای کتابخانه و موزه ملی ملک، با بیان شگفتی از گنجینه آثار موزه‌ای این موقوفه به ویژه در زمینه هنر اسلامی ـ ایرانی، از زمینه‌های مشترک میان این گنجینه با موزه «کیوبرنلی ـ ژاک شیراک» (موزه مردم‌شناسی) پاریس Musée du Quai Branly در زمینه هنر ایران و اسلام سخنانس ایراد کرده بود.

این موزه‌دار و پژوهشگر فرانسوی اکنون با سخنرانی درباره چگونگی شکل‌گیری موزه و جایگاه موزه‌داران در فرانسه، آرای خود را با دوستداران ایرانی موزه و موزه‌داری در میان می‌گذارد.