بعدی
like

آی ...دزد ...دزد...

‏. ‏(‏۶-‏آذر-‏۱۳۹۸)

اگر قرار باشد کسانی که خود در باند پولشویان هستند و کار آنان را در سینما یا هر جای دیگری پیش می‌برند، عربده‌کشی کرده، گریبان بدرند و فریاد وا اسفا سر دهند، وای به حال سینما و صد وای بر حال مردم.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:داستان افرادی که اخیرا در رسانه‌ها فریاد برمی‌آورند: با پولشویی در سینما مقابله کنید،جلوی قاچاق فیلم را بگیرید یا ورود پول‌های کثیف به سینما را ممنوع کنید، حکایت دزدی است که اموال مردم را به سرقت می‌برد، بعد برای رد گم کردن فریاد می‌کشد... آی...دزد را بگیرید....
هیچ آدم درست و عاشقی مخالف مقابله با پولشویی و خلاف‌های دیگر در سینما و عرصه‌های دیگرهنر و حتی در کل جامعه نیست و نخواهد بود.مهم این است که فریاد اعتراض از گلوی چه کسی خارج شود.
اگر قرار باشد کسانی که خود در باند پولشویان هستند و کار آنان را در سینما یا هر جای دیگری پیش می‌برند، عربده‌کشی کرده، گریبان بدرند و فریاد وا اسفا سر دهند، وای به حال سینما و صد وای بر حال مردم.
مطمئنا پولشویان و آنانی که پول کثیف را در دستان و جیب شان جابه‌جا می‌کنند، برای به جریان انداختن این مال حرام در چرخه اقتصادی سینما، سراغ کسانی می‌روند که حرف شان پیش باشد و دست بگیر داشته باشند.آنان هرگز سراغ دانه‌ریزهای سینما نرفته و نمی‌روند، زیرا کارشان توسط این افراد ضعیف و شریف راه نمی‌افتد.
بی‌شک صاحبان پول‌های کثیف سراغ کسانی می‌روند که سابقه انجام کارهای خلاف در سینما را داشته و با ترفندهای ریز و درشت و افراد شاغل در این عرصه آشنا هستند.
سینمای امروز ایران بر کاکل باندها می‌چرخد و احدی، از مسوول و غیر مسوول جرات برخورد با آنان را نداشته و ندارد، زیرا می‌دانند اگر قدمی برخلاف مسیر صاحبان باندها بردارند، طومارشان در چشم برهم زدنی توسط آنان یا عوامل شان برچیده خواهد شد.
متاسفانه صاحبان برخی از رسانه‌ها ، به دلیل منافع یا ترس، دلسوزی دروغین و فریادهای ریایی برخی از افرادی را که سابقه‌شان برای همه روشن است، درباره موضوع پول‌های کثیف وارد شده در عرصه فیلمسازی ،قاچاق کذایی فیلم و پو‌شویی را با آب و تاب منتشر کرده و خواسته و ناخواسته آلت دست آنان شده و می‌شوند.
افرادی که بارها و بارها بر پیکر نحیف سینمای ایران ضربه زده و می‌زنند، با چه رویی بیرق مبارزه با پولشویی در سینما را بلند کرده و فریاد وا اسفا می‌کشند، در حالی که بخش مهمی از این پول‌های کثیف در جیب‌های گل ‌و گشاد خودشان است؟!
کسانی که پدیده شوم تهیه‌کننده صوری را در سینمای ایران جا انداخته و کار نکرده کلی پول به جیب زده و می‌زنند، چطور به خود حق می‌دهند از پو‌شویی حرف بزنند؟!
آنانی که در بین اهالی خانه سینما اختلاف انداخته، نقاط ضعف اساسنامه آن را به مخالفان داده و حکم ستون پنجم را بازی کرده اند، واقعا با چه رویی خود را پرچمدار مبارزه با پو‌شویی در سینمای ایران می‌دانند؟!
برای مبارزه با پولشویی در سینمای ایران و جلوگیری از رواج پول‌های کثیف ، باید نخست سراغ کسانی رفت که پولشویان و صاحبان پول‌های کثیف را در مرحله اول به‌عنوان سرمایه‌گذار، بعد تهیه‌کننده مشترک و در نهایت با عنوان تهیه‌کننده وارد این عرصه کرده اند.چرا کسی سراغ این افراد و باندها نمی‌رود؟آیا یک دست‌اندرکار ساده سینما می‌تواند چنین امکاناتی در اختیار صاحبان پول‌های کثیف بگذارد؟!
خنده‌دار است، برخی از تهیه‌کنندگان و کارگردانانی که با این پول‌های کثیف فیلم ساخته و به آب و نانی رسیده‌اند، بیشتر از همه گریبان می‌درند و گلو زخم می‌کنند!
چرا افراد موجه و با سواد سینما وارد این معرکه نشده و سخنی بر لب نمی‌آورند؟جواب روشن است، چون اهل زد و بند نبوده و پول‌های کثیف به مزاج شان سازگار نیست!
صاحبان و اهالی رسانه ، چشم‌های خود را باز کنند تا بیش از پیش آلت دست این افراد نشوند.


یادداشت سیدرضااورنگ پولشویی تهیه کننده کارگردان سینمای ایران سرمایه گذار

@nasrodinmolla