بعدی
like
درنشست مدیران یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران اعلام شد:

تخصیص ۵۰ درصدی فضای جشنواره به آثار گالری‌داران

‏. ‏(‏۲۲-‏آبان-‏۱۳۹۷)

هادی مظفری در دیدار با مدیران گالری‌های تهران گفت: نیمی از فضای موجود در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را برای ارایه آثار گالری‌های منتخب اختصاص می‌دهیم.

به گزارش آرت کافه، نشست برگزارکنندگان جشنواره هنرهای تجسمی فجر و گالری‌داران تهران با حضور هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی مدیر اجرایی جشنواره و جمعی از مدیران گالری های فعال تهران در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.


هنرهای تجسمی گلستان  سیحون  اثر  شیرین  آتبین  الهه  آریا  اعتماد ثالث  هور  مژده  ویستا  ایرانشهر

هادی مظفری عنوان کرد: یازدهمین دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر تغییر و بازنگری نسبت به جشنواره‌های گذشته دارد و ما با آسیب‌شناسی و شنیدن دیدگاه های اهالی هنر به برخی نواقص رسیدیم و سعی کردیم بسیاری از موارد را در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: رویکرد امسال جشنواره این است که اقتصاد را در بخش هنرهای تجسمی فعال کنیم و در همین راستا ،بخش گالری‌ها را به جشنواره اضافه کرده‌ایم. در این دوره در کنار ۱۳ نفر از پیشکسوتان که شورای سیاست‌گذاری جشنواره را تشکیل داده‌اند یک نفر را به عنوان نماینده گالری‌ها انتخاب کردیم.

رییس شورای سیاستگذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اعلام کرد: ما تصمیم گرفتیم امسال برای نخستین بار جشنواره به دو شکل، ورودی داشته باشد یعنی هنرمندانی از طریق سایت برای حضور در جشنواره ثبت‌نام کنند و آثارشان پس از داوری در قالب نمایشگاه عرضه شود و مورد داوری برای جایزه قرار گیرد و دوم اینکه آثار از سوی گالری‌ها به جشنواره آورده شود چراکه ما نیمی از فضای موجود برای ارایه آثار جشنواره را به گالری‌های منتخب ( گالری‌هایی که از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارنامه قابل قبولی دارند و اعتبارشای طی پنج سال گذشته سنجیده شده است) اختصاص داده‌ایم. طبق برنامه‎‌ریزی‌های انجام شده، قرار است ۵۰ درصد آثار این جشنواره با همکاری گالری‌ها برای فروش و ۵۰ درصد برای رقابت و جایزه باشد.

وی سالن اصلی جشنواره را سالن موسسه فرهنگی هنری صبا معرفی کرد که چیزی حدود ۷۰۰ اثر گنجایش دارد و در ادامه تاکید کرد: مرکز هنرهای تجسمی، گالری‌ها و هنرمندان سه ضلع یک مثلث هستند که نبود یکی خلا بزرگی را در کار دیگری ایجاد خواهد کرد. همچنین هنرهای تجسمی بازیگرانی دارد که یکی از بازیگران اصلی آن‌ گالری‌ها هستند و حضورشان باید جدی و موثر باشد. ما امسال تلاش داریم تا حضور گالری‌ها در فضای هنری کشور دیده شود و در همین راستا هم برنامه‌هایی برای ماه‌های پیش‌رو داریم.

ابراهیم حقیقی دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی هم در بخش دیگری از این نشست گفت: از دو ماه پیش که نطفه شورای سیاست گذاری هنرهای تجسمی فجر بسته شد، قصد ما این شد که سعی کنیم نواقصی را که وجود داشته برطرف کنیم و پیشرفته‌تر عمل کنیم. این اعتقاد که اگر یک اثرهنری در قرن حاضر بخواهد به دست مخاطب برسد باید به فروش ‌رسد جزو موارد قطعی و غیرقابل انکار است. نظام پیشرفته مدنی نشان داده که حضور گالری‌ برای اینکه یک هنرمند اثرش را به یک خریدار ارایه کند، لازم است.

وی با قرائت بخش‌های مختلف فراخوان یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر رویکردهای این دوره جشنواره را معرفی کرد و در ادامه افزود: جشنواره هنرهای تجسمی فجر مثل سال‌های قبل با در نظر گرفتن موضوع آزاد، رویکردها و مسابقه‌ای که بین ۱۰ رشته برگزار می‌کند، رویه خود را ادامه می‌دهد. در بخش مسابقه ما در ۱۰ رشته به دعوت آثار پرداخته‌ایم اما آنچه برایمان سوال است این است که آیا گالری‌ها تمایلی به ارایه آثاری در بخش‌هایی چون کاریکاتور، سرامیک و سفال یا عکس هم دارند؟

دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با تاکید بر اهمیت معاصر بودن آثار اظهار کرد: ما می‌خواهیم به هنر معاصر توجه شود البته تحقق این موارد به نوع تفکر و حضور گالری‌داران بستگی دارد. ممکن است هر گالری با ۱۵ اثر در جشنواره حضور داشته باشد یا امکان دارد با همکاری تعداد بیشتر گالری‌داران ما بخواهیم که حداکثر هر گالری‌دار ۱۰ اثر ارایه کند. ما می‌خواهیم با قیمت‌های بالایی که آثار در حراج‌ها به فروش می‌رود در جشنواره حضور پیدا نکنید چون ما می‌خواهیم رواج فروش رفتن آثار هنری را همگانی کنیم.

امیر سقراطی دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز اظهار کرد: دو بخش فعال در زمینه هنرهمیشه نادیده گرفته می‌شود که یکی گالری‌ها هستند که نوگرایی و اتفاقات معاصر در گالری‌ها اتفاق می‌افتد و دیگری انجمن‌ها که با بخش دیگری از جامعه هنری سر و کار داشتند و دغدغه کار صنفی نداشتند. با آمدن مظفری به مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این نوید داده شد که تعامل با این دو صنف هنری مستحکم‌تر شود.

وی با تاکید بر لزوم سپردن کارهنرهای تجسمی به فعالان این حوزه، تصریح کرد: برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر همیشه به گونه‌ای بود که گاه افراد آن را اتفاق دانشجویی می‌دانستند و در تمام ده سال برگزاری آن با اینکه افراد سعی کردند ،جشنواره هنرهای تجسمی فجر را ارتقا دهند ولی گاه به دلیل اینکه بخش زیادی از بدنه هنرهای تجسمی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قهر بوده ، کاری پیش نرفته است و این مهم‌ترین آسیب‌شناسی است که باید به آن توجه شود.

شاید بتوان در کنار جشنواره فجر، رخدادهای دیگر را نیز با چنین همکاری سامان داد و دیوار بی‌اعتمادی را فروریخت. ما می‌خواهیم مسیری را ترسیم کنیم که فجر آیینه‌ای از رخدادهای سال شود و کارهای دیگری انجام دهیم که همه فشارها بر فجر نباشد.

سقراطی تاکید کرد: من امیدوارم گالری‌دارها که همیشه به دنبال کشف استعدادها و افراد حرفه‌ای هستند، در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر به کشف هنرمندان جدیدی برسند و دست جوانی که ممکن است شهرستانی باشد را برای ورود به عرصه حرفه‌ای و مطرح شدن، بگیرند.

سلیمانی مدیر اجرایی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی نیز بیان کرد: اگر هنرمندان کارهای هنری‌شان را نتوانند خوب عرضه کنند دچار خمیدگی خواهند شد. در سال های اخیر گالری‌ها فعال بودند و گالری‌داران تهران بیشترین زحمت را کشیدند، بنابراین اگر در این دوره جشنواره هنرهای تجسمی فجر اتفاقی رقم می‌خورد و ما با تغییر و تحول می‌خواهیم به چشم‌اندازی که ترسیم کرده‌ایم، برسیم، به این دلیل است که ورای مسابقاتی که برگزار می‌شود، آثاری هم از سوی گالری‌دارها به نمایش گذاشته می‌شود. اگر ورای برگزاری مسابقه بتوانیم دستاورد دیگری هم داشته باشیم و موقعیتی برای هنرمندان بوجود آوریم قطعا باعث خرسندی فعالان هنرهای تجسمی خواهد شد.

در بخش بعدی این جلسه مدیران گالری‌های مختلف چون گلستان، سیحون، اثر، شیرین، آتبین، الهه، آریا، اعتماد،ثالث، هور، مژده، ویستا، ایرانشهر،فرمانفرما، اُ، آشیان نقش و مهر، هما، هفت ثمر، اعتماد ،Ag، شیث، دستان، شکوه، محسن، دنا، نقش جهان سوال‌هایی درباره نحوه حضور گالری‌ها و همکاری گالری‌داران مطرح کردند.

مظفری نیز در پاسخ به برخی از نکات مبهم درباره فلسفه همکاری گالری‌ها در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی گفت: تلاش ما این است که دور هم جمع شویم و یک کار جمعی برای فعالیت‌ بزرگ‌تر و جدی‌تری را به انجام رسانیم. حضور گالری‌ها در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی فجر از یک ایده به وجود آمد. پیشنهاد اول این بود که کارکرد گالری‌ها تبدیل به کارکردی شبیه سینماها شود. اگر قرار است آثار ۱۰ رشته طی ۱۰ روز به نمایش درآید هر روز در یک گالری آثار یک بخش عرضه شود اما این طرح به دلیل کمبود زمان و پربودن برنامه گالری‌ها محقق نشد. بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم، امسال در فضای عمومی کار را به انجام رسانیم و در صورتی که با نتیجه خوبی روبه‌رو شدیم. سال آینده گالری‌ها نقش سینماهای منتخب در جشنواره فیلم فجر را پیدا کنند. ما امروز بین سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی احساس خلا می‌کنیم و می‌خواهیم فاصله موجود را برای رسیدن به موفقیت جشنواره‌های فجر در سایر رشته‌های هنری با همکاری گالری‌ها پر کنیم.

وی درباره فروش آثار هنری در جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: یکی از برنامه‌های که جدی باید روی آن کار کنیم همین بحث فروش آثار است. ما باید دست به دست هم دهیم چراکه وقتی جشنی را برگزار کردیم، می‌توانیم افراد را برای خرید آثار هنری دعوت کنیم اما در یک نمایشگاه این بضاعت کمتر می‌شود. ما روی بخش حمایتی فکر کرده‌ایم و به طور جدی ورود پیدا می‌کنیم.

در پایان رییس شورای سیاست‌گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره چیدمان آثار هنری که سوال دیگر گالری‌داران بود گفت: اینکه چیدمان ۳۰۰ اثر از گالری داران در این دوره جشنواره چگونه باید باشد با نظر و خرد جمعی برنامه ریزی می شود و ما در همین جلسات برای تمامی این موضوعات تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی به مدیران نگارخانه‌ها و نمایندگان شان گفت: اگر به نیت اقتصادی و معرفی گالری‌های تان وارد این عرصه نمی‌شوید من از شما گالری‌دارها دعوت می‌کنم تا برای یک کار جمعی در یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر مشارکت کنید.