بعدی
like
اولگا توکارچوک برنده جایزه نوبل ادبیات:

ادبیات پیوند دهنده مردمان جهان است

‏. ‏(‏۲۵-‏مهر-‏۱۳۹۸)

اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات در مراسم افتتاحیه نمایشگاه فرانکفورت درباره تاثیر ادبیات در پیوند انسان‌های کره زمین سخنرانی کرد.

به گزارش آرت کافه،توکارچوک ۵۷ ساله نویسنده و فعال اجتماعی به عنوان یکی از موفق‌ترین نویسندگان نسل خود شناخته می‌شود. وی سال ۲۰۱۸ برنده جایزه من بوکر بین‌المللی برای رمانی با عنوان «پروازها» شد و به عنوان اولین نویسنده لهستانی این جایزه را از آن خود کرد.


فرهنگی اولگا توکارچوک   لهستان  جایزه نوبل  ادبیات  نمایشگاه فرانکفورت

نمایشگاه کتاب فرانکفورت کار رسمی خود را آغاز کرد. در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه، اولگا توکارچوک نویسنده لهستانی برنده جایزه نوبل ادبیات یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود. وی در این سخنرانی به قدرت ادبیات در همبستگی و اتحاد مردم جهان اشاره کرد که می‌تواند از مرزهای سیاسی و فرهنگی گذشته و یکدلی ایجاد کند.

وی گفت: من باور دارم ادبیات قدرت این را دارد که بتواند مردمی با افکار، فرهنگ، نژاد و گرایش‌های مختلف را با یکدیگر پیوند دهد و بتواند این اختلافات را کمتر کند. من به ادبیاتی اعتقاد دارم که به طور عمیق از طریق ریسمانی نامرئی مردم را به هم پیوند می‌دهد.

توکارچوک قبل از حضور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب فرانکفورت در یک تور فرهنگی یک هفته در شهرهای مختلف آلمان سفر کرده بود.

در مراسم خبری افتتاح نمایشگاه کتاب فرانکفورت یورگن بوس رییس نمایشگاه و فرانسیس گوری دبیر کل سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) نیز سخنرانی کردند. گوری در سخنان خود به نیاز جهانی بر پیوستگی و همبستگی افکار و فرهنگ ها تاکید کرد.

وی گفت: در عصر تکنولوژی یک پارادوکسی ایجاد شده است. تا سال‌های پیش چنین تکنولوژی برای ارتباطات نداشتیم ولی ارتباط انسان‌ها کمتر شده است.امیدواریم بتوانیم در جهانی با گسترش ادبیات و آثار فرهنگی شاهد کاهش چالش‌ها در زمینه ارتباط مردم باشیم.
ایبنا
@nasrodinmolla