بعدی
like
در جندی‌شاپور نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان

رشدی راشد و فرانسیس ریشار در کنگره بین‌المللی دانشگاه جندی‌‌شاپور دزفول سخنرانی می‌کنند

‏. ‏(‏۶-‏اسفند-‏۱۳۹۷)

اساتید سرشناس فرانسوی؛ «رشدی راشد» تاریخ‌شناس علوم و «فرانسیس ریشار» متخصص حوزه ایران، در چارچوب مراسم بزرگداشت تأسیس دانشگاه صنعتی «جندی‌شاپور» دزفول به سخنرانی می‌پردازند.

به گزارش آرت کافه،بخش فرهنگی سفارت فرانسه در تهران با افتخار اعلام کرد: همایش بزرگداشت سالگرد تأسیس دانشگاه صنعتی «جندی‌‌شاپور» Gundishapur دزفول و دومین کنگره بین‌المللی این دانشگاه، با حضور اساتید برجسته فرانسوی، از جمله؛ «رشدی راشد» Roshdi Rashed استاد راهنما و پژوهشگر در مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه و «فرانسیس ریشار» Francis Richard امین‌الاموال کتابخانه‌های فرانسه و همچنین دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران، دکتر حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، جمعی دیگر از مقامات کشوری و محلی و نیز مهمانان خارجی از دانشگاه‌های معتبر اروپایی و آسیایی ساعت ۸ صبح روزهای سه‌شنبه هفتم و چهارشنبه هشتم اسفند ماه جاری در محل دانشگاه صنعتی جندی‌‌شاپور در شهر دزفول در استان خوزستان برگزار می‌شود.


فرهنگی  رشدی راشد    فرانسیس ریشار    ماریا دوتسنکو    جین کریستوف بونته    جمال اوبیشو   Jamel Oubechou    آموس برتولاچی    پائولو دلائینی    برونو جنیتو    وارتان واسکانیان

تعدادی از سخنرانان کنگره بین‌المللی دانشگاه صنعتی «جندی‌شاپور» عبارتند از: «رشدی راشد»، «فرانسیس ریشار»، «ماریا دوتسنکو»، «جین کریستوف بونته»، «جمال اوبیشو» Jamel Oubechou رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، «آموس برتولاچی»، «پائولو دلائینی»، «برونو جنیتو»، «وارتان واسکانیان» و سید «زاور رحمان».

از اهداف مهم این کنگره، بازخوانی جندی‌‌شاپور و میراث اصلی آن و همچنین شناساندن کارکرد تولید علم در دانشگاه جندی‌‌شاپور باستان و معرفی قدمت ۱۸۰۰ ساله تحصیلات تکمیلی در ایران، به جهانیان است. این آکادمی‌ در عهد ساسانی بنا نهاده شد و آموزش پزشکی، فلسفه، ادیان و علوم در آن تدریس می‌شد و به شهر جندی‌شاپور اجازه داد که به یکی از قدیمی‌ترین و موقرترین مراکز علمی دنیا بدل شود.

محورهای کنگره بین‌المللی دانشگاه صنعتی «جندی‌شاپور» عبارتند از: بررسی تاریخی و جغرافیایی جندی‌شاپور، جندی‌شاپور در جایگاه یک مکتب پزشکی، جندی‌شاپور در دوره اسلامی، جندی‌شاپور از منظر باستان‌شناسی، معماری و شهرسازی جندی‌شاپور، مکتب پزشکی جندی‌شاپور، بررسی تاریخ علمی جندی‌‌شاپور و تأثیرات آن در جهان.

در آبان ماه سال گذشته، با ثبت سند هزار و هفتصد و پنجاهمین سالگرد تأسیس دانشگاه جندی‌شاپور، در روز سوم نوامبر ۲۰۱۷ این مرکز قدیمی باستان، در فهرست بزرگداشت جهانی یونسکو در پاریس فرانسه قرار گرفت و دانشگاه جندی‌شاپور، رسماً به عنوان نخستین دانشگاه و مرکز علمی جهان معرفی شد.

شهر باستانی جندی‌شاپور با ۸۰۰ هکتار وسعت در ۱۲ کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان، به دستور شاپور اول ساسانی حدود ۱۸۰۰ سال پیش در این شهر، که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است، تأسیس شد.