بعدی
like

حمایت اداره کل هنرهای تجسمی از جشنواره نقاشی ژکال

‏. ‏(‏۲۵-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال با حمایت اداره کل هنرهای تجسمی برگزار می شود.

به گزارش آرت کافه،زینب کلاته دبیر کل چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال درباره نقش اداره کل هنرهای تجسمی در این دوره جشنواره گفت : این نخستین باری است که اداره کل هنرهای تجسمی از جشنواره ژکال حمایت می کند . در برنامه های این اداره کل حمایت از هنرمندان جوان، جایگاه ویژه ای دارد که در همین راستا به جشنواره دانشجویی ما نگاه خاصی داشتند . آنها در کنار این حمایت از ما خواستند که رویداد هنری را در سطح وسیع برای جوانان تعریف کنیم .


هنرهای تجسمی گالری پردیس ملت  جشنواره  نقاشی ژکال زینب کلاته

وی افزود : ما نیز برای پیشبرد این اهداف در حاشیه برنامه های همیشگی جشنواره،اتفاق بزرگی را با حضور ۱۵۰ هنرمند نقاش برنامه ریزی کردیم که در روز چهارم اردیبهشت ماه ۱۵۰ هنرمند نقاش در فضای باز پردیس باغ ملی دانشگاه هنر آثاری را خلق خواهند کرد.

کلاته گفت : این جشنواره از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و امروز چهارمین دوره آن با محوریت «دانشجو چیست ؟» در حال برگزاری است . در این دوره بخش پژوهشی بسیار گسترده و ویژه ای داریم . رشته های پژوهش هنر و فلسفه هنر به ما کمک بسیاری کردند تا این بخش را در سطح وسیع تری برگزار کنیم . در واقع در این قسمت دانشجوی هنر به بررسی نقش خود در جامعه هنری و آموزشی می پردازد و کمرنگ شدن رابطه میان بخش پژوهشی و عملی بررسی می شود . دانشجو در این برنامه همه تقصیرها را به گردن سیستم آموزشی نمی اندازد و باید خودش به عنوان دانشجوی هنر پاسخگو باشد که برای پیشبرد اهدافش در این راه چه کرده و چه باید انجام دهد ؟

کلاته با اشاره به بخش نمایشگاهی که این روزها در گالری پردیس ملت روی دیوار رفته است توضیح داد : فراخوان ما در دی ماه سال گذشته منتشر شد و ۱۵۷۰ اثر به دبیر خانه رسید که از میان در مرحله انتخاب ۱۳۰ اثر توسط ۵ نفر از اساتید برتر نقاشی انتخاب شدند و در مرحله داوری، در نهایت ۱۱۱ اثر نقاشی ،چاپ دستی ،طراحی و کلاژ از ۸۳ هنرمند توسط داوران به مرحله نمایشگاهی راه یافتند که از میان ۳ نفر به عنوان نفرات برتر و ۵ نفر برگزیده هیات داوران ( بهنام کامرانی ،فرح اصولی ،معصومه مظفری ،جمال عرب زاده و پویا آریانپور )خواهند بود که در روز اختتامیه جوایزی را دریافت خواهند کرد .

وی با اعلام اینکه بخش عملی و کارگاهی نیز در حاشیه جشنواره فعالیت خواهد کرد، افزود : بخش عملی و کارگاهی از روز شنبه ۳۱ فروردین ماه در دو بخش صبح و عصر آغاز به کار خواهد کرد . تقویم رویدادهای چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال بدین شرح است:شنبه صبح ؛ورک شاپ «کاغذگری» علی پزشک ، «نشستی با علی اکبر صادقی » عصر روز شنبه ۳۱ فروردین ،ورک شاپ «طراحی محض » فرهاد گاوزن صبح روز دوشنبه دوم اردیبهشت و نشست «هنردانشگاهی پیش برنده و بازدارنده » محمدرضا مریدی ،«هنر و ادراک جهان » دکتر امیرمازیار ،«هنر و آگاهی زیست محیطی » دکتر هلیا دارابی در عصر همان روز ، ورک شاپ «آشنایی با مرمت نقاشی » در موزه ملک توسط مجید فدائیان صبح سوم اردیبهشت برگزار می شود و نشست های «لهجه ها و رویکردهای تازه در هنر معاصر ایران» دکتر بهنام کامرانی ،« آموزش و دانشگاه » دکتر گلنار نریمانی و «آیا می توان هنر را آموزش داد ؟ » دکتر باوند بهپور عصر روز سوم اردیبهشت در سالن فارابی دانشگاه هنر برپا خواهد شد . «ورک شاپ آزاد نقاشی» پویا آریانپور نیز در دو روز چهارشنبه و پنجشنبه چهارم و پنجم اردیبهشت ماه از صبح تا عصر در پردیس باغ ملی دانشگاه هنر برگزار می شود .

دبیر کل چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال اضافه کرد : در این دوره، جشنواره ژکال به علت اهمیت و تاکید بر موضوع طراحی در هنر،بخش «طراح جوان ژکال » را راه اندازی کرده است . در این بخش هنرمند برتر جایزه طراح جوان هنرمند را دریافت خواهد کرد . جوانان هنرمند آثار طراحی شان را در فضای مجازی اینستاگرام با هشتگ «ژکال طراح جوان» منتشر کردند و این آثار توسط داریوش حسینی داوری شده و یک هنرمند برتر و دو طراح برگزیده انتخاب شده که در روز اختتامیه جوایزی را دریافت خواهند کرد .

کلاته با بیان اینکه در چهارمین دوره جشنواره ژکال یک بخش پیشا جشنواره نیز داشتیم گفت : با شروع فراخوان و همزمان با جمع آوری آثار بخشی را به صورت ورک شاپ گرافیک در فضای باغ ملی برگزار کردیم که دکتر بهنام کامرانی ما را در این بخش یاری رساندند . ۳۰ هنرمند گرافیست انتخاب شدند و به صورت کارگاهی با استادی و هماهنگی بهنام کامرانی آثاری را خلق کردند که در واقع ما نام این بخش را پیشا جشنواره گذاشتیم .

او درباره مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره سراسری دانشجویی نقاشی ژکال عنوان کرد : مراسم اختتامیه عصر ششم اردیبهشت در سالن فارابی پردیس کاربردی دانشگاه هنر با حضور هنرمندان ،اساتید و داوران برگزار خواهد شد . این دوره جشنواره نیز در همان روز برترین های خود را معرفی خواهد کرد و جوایزی نیز به آنها تعلق می گیرد . نمایشگاه این جشنواره نیز تا روز ششم اردیبهشت در گالری پردیس ملت با نمایش ۱۱۱ اثر از ۸۳ هنرمند برپا خواهد بود .