بعدی
like

معرفی برندگان جایزه گنکور و رنودو دبیرستانی‌ها

‏. ‏(‏۲۸-‏آبان-‏۱۳۹۷)

دیوید دیوپ، نویسنده فرانسوی- سنگالی برای رمان «برادر روح» موفق به دریافت جایزه گنکور دبیرستانی‌ها شد و جایزه رنودوی دبیرستانی‌ها نیز به رمان «زندگی واقعی» نوشته ادلین دیودونه تعلق گرفت.


به گزارش آرت کافه، جایزه گنکور دبیرستانی‌ها به دیوید دیوپ، نویسنده فرانسوی- سنگالی برای رمان «برادر روح» تعلق گرفت که از سوی انتشارات سویی منتشر شده بود.


فرهنگی جایزه گنکور   دیوید دیوپ  نویسنده  فرانسه  سنگال   رمان  برادر روح  انتشارات سویی

رمان «برادر روح» دیوید دیوپ امسال در فهرست نامزدهای نهایی اکثر جوایز مهم فصل ادبی فرانسه از قبیل جایزه گنکور، رنودو، مدیسی و فمینا قرار داشت که در نهایت موفق به دریافت این جوایز نشد.

هیات داوران جایزه گنکور دبیرستانی‌ها را که طبق روال هرسال دانش‌آموزان دبیرستانی فرانسه شکل می‌دهند رمان «برادر روح» را به خاطر نگاه هولناک و فوق‌العاده آن به جنگ جهانی مورد تحسین قرار دادند.

از دیگر رقیبان دیوید دیوپ برای کسب این جایزه اینس بیرد برای رمان «بدبختی کم» و ادلین دیودونه برای رمان «زندگی واقعی» بودند که در این میان رمان «زندگی واقعی» موفق به دریافت جایزه رنودوی دبیرستانی‌های سال ۲۰۱۸ شد. ادلین دیودونه، نویسنده ۳۶ ساله فرانسوی در این رمان زندگی اندوهبار و کسالت‌‌آور دختر جوانی را در کنار خانوده‌اش روایت می‌کند که یک تصادف هولناک زندگی آنها را دچار تحول می‌کند.

رمان «برادر جان» داستان دو تک‌تیرانداز سنگالی را روایت می‌کند که تحت لوای فرانسه وارد جنگ جهانی اول علیه آلمان‌ها می‌شوند. در میانه جنگ یکی از آن دو تیر می‌خورد و در مقابل چشمان دوست دوران کودکی‌اش که همواره از او به عنوان فراتر از برادر یاد می‌کرد کشته می‌شود. دیوید دیوپ با نگارش این رمان موفق شد صدای رسای میلیون‌ها افریقایی را به گوش جهان برساند که کم‌تر کسی درباره آن‌ها شنیده بود. افریقایی‌هایی که به جبهه‌های جنگی فرستاده شدند که متعلق به آن‌ها نبود.

دیوید دیوپ در سال ۱۹۶۶ در پاریس متولد شد و در سنگال بزرگ شد و تحصیلاتش را در فرانسه ادامه داد. او اکنون استاد ادبیات دانشگاه پو در فرانسه است.

سال گذشته آلیس زنیتر برای برای رمان «هنر باختن» برنده جایزه گنکور دبیرستانی‌های سال ۲۰۱۷ شد.

جایزه گنکور دانش‌آموزان دبیرستانی مهمترین زیرمجموعه گنکور است که هر سال چند روز بعد از گنکور اصلی در ماه نوامبر برگزار می‌شود و هیئت داوری که از میان ۱۵۰۰ دانش‌آموز از ۵۵ دبیرستان فرانسه و چند دبیرستان خارجی انتخاب شده‌اند، بهترین اثر را معرفی می‌کنند.
منبع:ایبنا