بعدی
like

شفاف سازی دولا دولا نمی شود!

‏. ‏(‏۹-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

شفاف سازی نیز مانند شترسواری دولا دولا نمی شود! باید تکلیف را مشخص کرد که قرار است واقعی و مداوم باشد یا صوری و موقتی!

آرت کافه-سیدرضااورنگ:شفاف بودن و شفاف سازی،محاسنی هستند که اغلب مردم آن را پسندیده و مدام از مسوولان و دیگران می خواهند که آن را اجرا کنند،البته شفاف سازی واقعی،نه خیالی! شفاف نبودن و شفاف سازی نکردن،در نظر عام و خاص نشان دهنده آن است که خلافی صورت گرفته و باید آن را پنهان داشت!
مدتی است برخی از وزارتخانه ها و زیرمجموعه های شان،لیستی از هزینه ها را بدون سند قابل قبول،منتشر کرده و نام آن را شفاف سازی گذاشته اند.یکی از این وزارتخانه ها وزارت ارشاد و زیرمجموعه اش سازمان سینمایی است.این سازمان در لیست های بلند بالا یا کوتاه، عملکرد مالی و هزینه کرد مجموعه های زیر امر خود را منتشر کرده است،این عمل قابل تقدیر است،اما وقتی مورد پذیرش تام قرار خواهد گرفت که شفاف سازی، کامل و با ارائه سند و مدرک بوده و به سوالات مطرح شده پیرامون آن نیز پاسخ درست داده شود.
در تمام شفاف سازی هایی که سازمان سینمایی انجام داده،سوال هایی جدی مطرح بوده که یا به آنها پاسخی داده نشده یا جواب قانع کننده نبوده است.به عنوان نمونه، سوالی که درباره کمک بنیاد فارابی برای توسعه دفتر یک کارگردان مطرح شده هنوز بی پاسخ مانده یا هزینه دستمزد داوران و عوامل اجرایی جشنواره فیلم فجر یا بودجه هایی که سازمان گسترش سینمای مستند و تجربی برای تولید برخی فیلم ها داده وسوالات بیشمار دیگری که ذکر همه آنها تکرار مکررات است.
اخیرا سازمان سینمایی یک میلیارد تومان به عنوان عیدی تحویل سردمداران خانه سینما داده است.سوال اول اینکه چرا باید یک سازمان دولتی برای تشکلی که ادعای استقلال دارد پاداش عیدی اختصاص دهد؟البته همه می دانند این تشکل وابسته به دولت است،اما خودشان انکار کرده و مدام آدرس غلط می دهند!
سوال دوم این است که خانه دولتی سینما این پاداش سنگین را به چه کسانی و چه صنوفی داده است؟پس از افشاگری برخی از رسانه ها و خبرنگاران،بعضی از صنوف سهم خود از این پاداش را اعلام کرده اند،اما مجموع آن بسیار کمتر از عیدی یک میلیاردی است!علی رغم پافشاری خبرنگاران پیگیر و انتشار سوالات مختلف در فضای مجازی و غیر مجازی و ایجاد شائبه،هنوز سردمداران خانه دولتی سینما و سازمان سینمایی به این سوال ها پاسخ مناسبی نداده و مهر سکوت بر لب زده اند.
خبرنگاران سوال پیچیده ای نکرده اند که جواب آن سخت باشد!چون هنوز پاسخی جامع به این سوال ساده داده نشده، شایعات بسیاری در باره این موضوع دست به دست شده و می شود.
سرپرست سازمان سینمایی بارها بر شفاف سازی تاکید کرده و از ادارات تابعه مصرا خواسته است تا این مهم را به اجرا بگذارند،اما چرا هنوز کامل به اجرا گذاشته نشده و به سوالات جوابی قانع کننده داده نمی شود؟
شفاف سازی نیز مانند شترسواری دولا دولا نمی شود! باید تکلیف را مشخص کرد که شفاف سازی قرار است واقعی و مداوم باشد یا صوری و موقتی!اگر به سوال های پرسیده شده،به خصوص درباره اختصاص عیدی یک میلیارد تومانی به خانه دولتی سینما پاسخی درست و قانع کننده داده نشود،همگان به این نوع شفاف سازی بی اعتماد شده و دیگر آن را نخواهند پذیرفت!


یادداشت سازمان سینمایی خانه سینما شفاف سازی