بعدی
like
نگاهی به فیلمنامه «غلامرضاتختی» ساخته بهرام توکلی

فاقد هرگونه اکت قهرمانانه و کنش و واکنش

‏. ‏(‏۱۱-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

«غلامرضا تختی» یک فیلم ضعیف در حوزه طراحی محتوا ، ساختار فیلمنامه ، روابط علی و معلولی و در نهایت غیر وفادار و ظالم به سرگذشت شخصیت اصلیش جهان پهلوان تختی است.

آرت کافه-این فیلم داستان زندگی غلامرضا تختی از دیدگاه تاریخی جبهه ملی در زمان پهلوی است.
برای شناخت اهمیت شخصیت جهان پهلوان تختی دانستن این نکته که بعد از مرگ تختی چندین نفر دست به خودکشی زدند، شاید بتوانند به درک آن کمک کند.
شنیدن نام این فیلم در سینمای بدون قهرمان و مریض ما که از اقتباس و زندگینامه قهرمان های خود فرار می کند می توانست خوشحال کننده باشد ،حال آنکه سینمای ایران برای این جنس از فیلم ها نیز فرمول ویژه و تضعیف کننده خود را دارد.
جدا از کارگردانی و طراحی صحنه ،هر فیلم که ملکان در آن حضور دارد می توان غلبه فرم و فضای طراحی شده را برایش پیش بینی کرد . باید دقت داشت این نقاط قوت را بعد از مرحله فیلم بودن اثر و محتوای درست باید بررسی کرد و مغلوب جلوه های طراحی شده نشویم.
فیلم با توجه به اینکه سرگذشت یکی از قهرمان های بسیار جدی یک قرن اخیر کشور ایران را به روایت می کند،در حوزه فیلمنامه یک باخت سنگین برای نویسنده به شمار می آید.
فیلم اسم یکی از بهترین قهرمان ها را به یدک می کشد ،اما فاقد هرگونه اکت قهرمانانه و کنش و واکنش مرتبط با شخصیت را دارد. باید به هنر فیلمنامه نویسی در ایران، منفعل سازی قهرمان های واقعی را نیز اضافه کرد.
ضد قهرمان جدی این داستان هیچ نماینده ای در فیلم ندارد، در حالی احتیاج به تخیل و خلق نداشته ،بیان ونمایش درست کنش ها و واکنش های آنها درتاریخ کافی می بود و نویسنده شاید به خاطر مسائل سیاسی یا [...] نخواسته عامل تمام حاشیه نشینی های تختی را برایش نسخه نمایشی خلق کند و در نهایت همه را مقصر می داند .
تختی خلق شده در این فیلم ،نمی تواند بیننده را قانع کند که بتواند چنین محبوبیتی را برای خودش کسب کند. همذات پنداری با این شخصیت خیلی سخت است،اما بازهم همین تختی خلق شده را مخاطب نمی تواند خودکشی را برایش متصور شود..
از معدود واکنش های قهرمانانه شخصیت اصلی، انتخاب خودکشی است. این سوال مطرح می شود که فیلم چه نسخه ای دارد برای مخاطب تجویز می کند؟
این فیلم ها می توانند برای علاقه مندان مفاهیمی چون زاویه دید و نقطه نظر نویسنده را برای فیلمنامه نویسان به نمایش بگذارد، نگاه اختصاصی یک نویسنده به یک موضوع.
«غلامرضا تختی» یک فیلم ضعیف در حوزه طراحی محتوا ، ساختار فیلمنامه ، روابط علی و معلولی و در نهایت غیر وفادار و ظالم به سرگذشت شخصیت اصلیش جهان پهلوان تختی است.

منبع:کانال فیلمنامه نویسی و فیلمنامه نویسان