بعدی
like

برپایی نمایشگاه مایکل جکسون در آلمان

‏. ‏(‏۵-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

تالار هنر آلمان با هدف ارائه تاریخ هنر نمایشگاه «روی دیوار» را در باره سلطان پاپ برگزار می‌کند.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله،تالار هنر آلمان با هدف ارائه تاریخ هنر و با وجود بحثی که درباره مایکل جکسون در جریان است، نمایشگاه «روی دیوار» را در باره این ستاره معروف پاپ برگزار می‌کند، اما این نمایشگاه از بحث جاری درباره جکسون دوری می‌‌جوید.


هنرهای تجسمی مایکل جکسون   آلمان سلطان پاپ اندی وارهول

میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا مایکل جکسون را به عنوان سلطان پاپ ستایش کرده و هنوز هم می‌کنند. تالار هنر آلمان مایکل جکسون را با نمایش آثاری از بیش از ۴۰ هنرمند معرفی می‌کند که این ستاره موسیقی پاپ موضوع آفریده هنری‌شان بوده است. در میان این آثار ارائه‌شده کارهایی معروف چون اثری از اندی وارهول دیده می‌شوند.

این نمایشگاه پیش از بن در شهرهای لندن و پاریس برگزار شده بود و قرار است تا ۱۴ ژوئیه در بن برپا باشد.

پرسشی که در آستانه افتتاح این نمایشگاه در بن مطرح شده این بوده که آیا با توجه به اتهامات جدیدی که در رابطه با سوء استفاده جنسی به مایکل جکسون زده شده می‌توان این خواننده آمریکایی را موضوع اصلی یک نمایشگاه قرار داد؟ از این نظر این نمایشگاه بحث‌برانگیز شده است.

راینر وولفس مدیر تالار هنر آلمان در بن، گفت: ما نمایشگاه را به پدیده مایکل جکسون تبدیل کرده‌ایم. طبیعی است که شخص مایکل جکسون هم در اینجا و آنجا مطرح می‌شود، اما در نهایت موضوع بر سر تاریخ فرهنگ است که در اینجا نشان داده می‌شود. با این حال ما انتقاداتی را که می‌شود جدی می‌گیریم.

اتهام سوء استفاده جنسی علیه مایکل جکسون در سال ۲۰۰۵ این خواننده پاپ را به دادگاه کشاند. چندی پیش در یک فیلم مستند تلویزیونی دو قربانی احتمالی دیگر نیز اتهاماتی را علیه این ستاره پاپ مطرح کردند که در سال ۲۰۰۹ درگذشت. از این رو در نمایشگاه تغییراتی اندک داده شده است.

مجسمه «مایکل جکسون نشسته روی یک پارچه» اثر پل مک‌کارتنی (خواننده بریتانیایی) که جکسون را با میمونی در بغلش نشان می‌دهد، پس از اتهام‌های مطرح شده تاثیری غیر از آنچه در گذشته بر بیننده می‌گذاشت می‌گذارد.

راینر وولفس توضیح داد: کمی ترسناک است وقتی می‌بینیم مجسمه مایکل جکسون با میمونی در بغلش و ارتباطی که وجود دارد، با توجه به اتهاماتی که در حال حاضر مطرح شده، طور دیگری نسبت به گذشته به نظر می‌آید.

بی‌تردید برگزارکنندگان نمایشگاه نمی‌خواهند از مایکل جکسون ستایش کنند، اما می‌خواهند نشان بدهند این خواننده پاپ چگونه با موسیقی‌اش و همچنین از طریق ظاهر و آرایش‌اش یک نسل را تحت تاثیر قرار داد.

با وجود اتهاماتی که علیه مایکل جکسون وجود دارد بسیاری هنوز با علاقه به ترانه‌های او گوش می‌دهند ،چون هنر و انسانی را که خطا کرده از هم جدا می‌بینند.

نیکولاس کولینان، پژوهشگر تاریخ هنر، در این باره گفت: هیچ کس به اندازه مایکل جکسون در سراسر دنیا شهرت نیافت و برای مردم مهم نبود، حتی وقتی به لحاظ بدنی تغییر کرد. خیلی پرسش‌ها درباره زندگی او مطرح است و احتمالا ما هیچ وقت حقیقت را در باره او نخواهیم دانست.

آیا مایکل جکسون نابغه موسیقی بود یا هیولا؟ نمایشگاه بن به این سوال نمی‌تواند جواب دهد. آنچه روشن است این است که او که در عصر خود سلطان پاپ لقب گرفت پس از مرگش هم بحث‌آفرین شد، همان طور که نمایشگاه روی دیوار بن بحث آفریده است.