بعدی
like

بررسی آثار اِنیو موریکونه در فرهنگسرای نیاوران

‏. ‏(‏۲۶-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

نخستین نشست پژوهشی موسیقی فیلم در سال ۹۸ به بررسی زندگی اسطوره زنده موسیقی فیلم جهان «انیو موریکونه» می پردازد

به گزارش آرت کافه، اِنیو موریکونه در دهم نوامبر ۱۹۲۸ در ایتالیا چشم به جهان گشود. پدرش ماریو موریکونه نوازنده ترومپت بود و تعالیم موسیقی را با اِنیو به صورت جدی آغاز کرد. درس‎های نت‎خوانی و نواختن ترومپت و چند ساز دیگر را از پدر فرا گرفت و در ۶ سالگی اولین آهنگش به نام «صبح» برای خواننده و پیانو نوشت و توجه همگان را به استعدادش در آهنگسازی برانگیخت. وی سپس در دوازده سالگی به مدرسه معتبر سانتا چیچیلیا راه یافت و گرچه در ابتدا در رشته نوازندگی ترومپت مشغول تحصیل شد اما به سرعت تغییر رشته داد و شروع به تحصیل در رشته آهنگسازی کرد. او به طور شگفت‎انگیزی دوره چهارساله آهنگسازی را تنها در شش سال به پایان رسانید و از سال ۱۹۴۶ رسما در رادیو به عنوان تنظیم کننده و آهنگساز مشغول به کار شد. سپس به تلویزیون راه یافت و به سرعت به سینمای ایتالیا راه گشود.


موسیقی اِنیو موریکونه سرجیو لئونه    خوب  بد  زشت    به خاطر یک مشت دلار     به خاطر چند دلار بیشتر     روزی روزگاری در آمریکا    روزی روزگاری در غرب

موریکونه همواره آهنگسازی سریع بوده و قدرت شگرفش در ارکستراسیون او را به گزینه‎ای ایده‎آل برای کارگردانان سینما بدل ساخت. او در اواخر دهه ۶۰ همراه دوست قدیمی‎اش سرجیو لئونه با سه‎گانه «خوب، بد، زشت»، «به خاطر یک مشت دلار» و «به خاطر چند دلار بیشتر» و سپس «روزی روزگاری در آمریکا» و «روزی روزگاری در غرب» وسترن ایتالیایی را به جهانیان شناساند و صدایی کاملا جدید و غیرهالیوودی را به علاقه مندان سینما عرضه داشت. به جرات موریکونه را می‎توان پدر ارنجمان جدید در عصر حاضر دانست. او با شتاب بی نظیری با بزرگ ترین کارگردانان سینمای اروپا و هالیوود همکاری کرد و تا کنون بالغ بر ۴۰۰ موسیقی فیلم ساخته است. موریکونه همچنین ۱۰۰ اثر ارکسترال کلاسیک و ده‎ها تصنیف و ترانه برای خوانندگان مهم ایتالیا تصنیف و تنظیم کرده است.

موریکونه را می‎توان در کنار جان ویلیمامز از آخرین اسطوره‎های زنده موسیقی فیلم نامید. وی تا کنون برنده بیش از ۷۰ جایزه معتبر بین‎المللی شده است و در طول ۶۰ سال فعالیت هنری کارنامه‎ای را از خود به جا گذاشته که به جرات هیچ آهنگسازی در تاریخ موسیقی و به ویژه موسیقی فیلم توان رقابت با آن را ندارد. وی امسال در نودمین سال زندگی خود تصمیم دارد آخرین کنسرتش را برگزار و بسیاری از آثار خاطره‎انگیز خود را رهبری کند. از ماندگارترین آثار وی می‎توان به «افسانه ۱۹۰۰»، «سینما پارادیزو»، «نبرد الجزایر»، «حرفه‎ای»، «دار و دسته سیسیلی ها»، «دست نیافتنی‎ها»، «حال همه ما خوب است»، «ماموریت»، «خسارات جنگ»، «هشت نفر نفرت انگیز»، «ماموریت به مریخ»، «باگزی»، «خط آتش»، «خوب بد زشت»، «به خاطر یک مشت دلار»، «به خاطر چند دلار بیشتر»، «روزی روزگاری در غرب»، «روزی روزگاری در آمریکا»، «مالِنا»، «کیمادا»، «خانه به دوش»، «کلید»، «شبح اپرا»، «قتل‎های قطار شب»، «کالبدشکافی»، «قلعه کابوس»، «که مردنش را دید؟»، «مرد چاق و پسر بچه»، «شهر شادی»، «اِفشا کردن»، «دوره دیزنی»، «آتشی مزاج»، «هملت»، «ماجرای عاشقانه»، «گرگ»، «چرخش» و ده‎ها اثر دیگر می‎توان اشاره کرد.

نشست پژوهشی موسیقی فیلم با نام اِنیو موریکونه، آهنگسازی چندزبانه، پنجشنبه ۲۹ فروردین ساعت ۱۷ در سالن کنفرانس فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد. حضور کلیه علاقه مندان در این برنامه آزاد است.