بعدی
like

حسین فرحبخش؛مردی که وارونه می اندیشد و معکوس عمل می کند!

‏. ‏(‏۹-‏مرداد-‏۱۳۹۸)

جناب فرحبخش، مگر سینمای ایران چند منتقد کارکشته دارد که شما فریاد می زنید ۹۰ درصد آنان بیسواد و فقط ۱۰ درصدشان منتقد واقعی هستند؟!

آرت کافه:حسین فرحبخش: با صراحت می‌گویم که ۹۰ درصد از منتقدان ما بی‌سواد هستند و نمی‌توان نام منتقد را روی آنها گذاشت و کلمه مبتذل را تنها از همین ۹۰ درصد می‌شنویم. در صورتی که ۱۰ درصد باقی مانده که منتقدان واقعی هستند، به ندرت از این کلمه استفاده می‌کنند و یک اثر را از نظر فنی تحلیل می‌کنند.


یادداشت حسین فرحبخش سینما خبرگزاری مهر ریشه درخون تهیه کننده

ملانصرالدین:سال ۸۳ در جلسه ای با جمعی از تهیه کنندگان مطرح سینما که آقای فرحبخش نیز حضور داشت،درباره تعامل دو طرفه با آنان صحبت می کردیم.در آن جلسه جناب فرحبخش با لحن بدی گفت:منتقد بودن که کاری ندارد و خودم از همه منتقدان بهترم.در همان لحظه جواب دندان شکنی از ملانصرالدین شنید که با اشارات چشم و ابروی دیگر تهیه کنندگان مجبور شد روی صندلی خویش بنشیند و تا آخر جلسه دم نزند.
این را گفتم تا بدانید کینه آقای فرحبخش با جمع منتقدان دیرینه است،حتی پیش از آنکه برخی از منتقدان با دانش و تجربه سینما کلمه مبتذل را درباره فیلم های ضعیف ایشان و دیگران به کار ببرند.
کار امثال آقای فرحبخش فیلم ساختن است و کار منتقدان نقد کردن. بنابراین،نه کسی می تواند به کارگردانی بگوید چرا فیلم ساختی و نه کسی می تواند به منتقدی ایراد بگیرد که چرا بعد از دیدن فیلم از آن انتقاد کرده است،زیرا هر دو به کاری که در آن وارد هستند پرداخته اند.
جناب فرحبخش، مگر سینمای ایران چند منتقد کارکشته دارد که شما فریاد می زنید ۹۰ درصد آنان بیسواد و فقط ۱۰ درصدشان منتقد واقعی هستند؟!
شاید آن ۱۰ درصد یا مرید شما هستند و یا سبیل شان را چرب می کنید!زیرا کسانی که فیلم های شما را مبتذل و سخیف می شمارند جزو باسواد ترین منتقدان سینمای ایران هستند و یدطولایی در این کار دارند.فکر می کنم شما همیشه معکوس عمل کرده و حرف می زنید،احتمالا ۹۰ درصد را با ۱۰ درصد اشتباه گرفته اید!
شما در گفت و گوی تان با خبرگزاری مهر گفته اید که در ۲۳ سالگی بدون اینکه با کار تهیه کنندگی آشنا باشید،بدون حمایت کسی یا سازمانی تهیه کننده فیلم «ریشه در خون» شده اید،واقعا چنین چیزی امکان دارد که تازه کاری وارد سینما شود و بدون طی کردن مراحل کار،یکباره در راس یک پروژه سینمایی بنشیند؟!
شما با خبرنگار جوانی مصاحبه می کردید که آن دوران را درک نکرده است،طبیعی است هرچه بگویید بپذیرد و دم نزند،چرا در مقابل باتجربه های عرصه رسانه چنین ادعاهایی را بر زبان نمی آورید؟هرچند که موی سفید کرده های این عرصه هرگز راضی نشده و نمی شوند با شما همکلام شوند!
در همین گفت و گو فرموده اید،بدون کمک از جایی یا کسی،دو میلیون تومان پول را که در آن زمان با آن می شد چهار آپارتمان در منطقه ونک خرید را خرج اولین پروژه خود کرده اید،ممکن است بفرمایید که پیش از انقلاب و در سال های اول انقلاب، شما به چه شغل شریفی مشغول بودید که در عنفوان جوانی این مقدار پول اضافی در حساب داشتید که خرج یک فیلم کنید؟!
لطفا یک بار صراحتا بگویید پیش از آنکه با یک اتفاق و حمایت دیگران وارد سینما بشوید،به چه کاری مشغول بودید؟اگر جرات کردید حقیقت را بگویید،به دیگران و خودتان لطف بزرگی کرده اید!


یادداشت حسین فرحبخش سینما خبرگزاری مهر ریشه درخون تهیه کننده

@nasrodinmolla