بعدی
like

اهدای نشان افتخار آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی به ناصر مسعودی

‏. ‏(‏۱۹-‏آذر-‏۱۳۹۷)

پزشکان و دندانپزشکان ایرانی مقیم آلمان به ناصر مسعودی نشان افتخار دادند.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله، شنبه ۸ دسامبر (۱۷ آذر) نشان افتخار آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در تالار هتل پولمن در شهر کلن به استاد موسیقی آوازهای بومی شمال ایران ناصر مسعودی اعطا شد.


موسیقی ناصر مسعودی عاشورپور  جفرودی  بانو شمس  پوررضا روح الله خالقی  مرتضی حنانه  فرهنگ شریف   حبیب الله بدیعی

آکادمی پزشکان و دندانپزشکان با حضور ۱۶۰ دانشمند ایرانی صد و پنجمین همایش علمی خود را درباره بروز رسانی دانش پزشکی در سال ۲۰۱۸ برگزار کرد. در این همایش که از سوی نظام پزشکی آلمان به عنوان یکی از همایش‌های نمونه سال شناخته شده، ۱۰ سخنرانی در زمینه‌های پزشکی و تاریخ این دانش ارائه شد.

در بخش پایانی این همایش، نشان افتخار فرهیختگان و هنرمندان نامدار آکادمی به استاد ناصر مسعودی به خاطر ۶۰ سال پیشینه پربار هنری در کار آواز و ترانه اهدا شد.

مسعودی در سال ۱۳۱۴ در رشت زاده شد. نخست با اجراهایی در چارچوب تئاتر پا به میدان هنر گذاشت.

۲۶ ساله بود که با اجرای ترانه «بنفشه‌گل» که بارها در برنامه‌های مختلف با اجراهای گوناگون ضبط و پخش شد، همکاری‌اش را با رادیو ایران آغاز کرد.

این هنرمند نام‌آشنا حدود ۴۰۰ ترانه و قطعه آوازی ضبط و پخش کرده که آشناترین آنها ترانه‌های بومی شمال ایران‌اند. او با بیشتر سرآمدان موسیقی ایرانی مانند روح الله خالقی، مرتضی حنانه، فرهنگ شریف و حبیب الله بدیعی همکاری داشته است.

ناصر مسعودی سخنانش هنگام دریافت نشان افتخار آکادمی پزشکان را با یک بیت شعر آغاز کرد: ز پیرهای هنر بوده آنچه می‌دانم/برای مردم‌مان باد هرچه می‌خوانم.

این خواننده پیش‌کسوت فولکولور در ادمه گفت: آنچه ما فراگرفتیم را باید به جوانان مان منتقل کنیم تا موسیقی‌مان حفظ شود ،یعنی همان کاری را بکنیم که پیشگامان ترانه‌های بومی گیلان، عاشورپور، جفرودی، بانو شمس و پوررضا کردند. همیشه به شاگردانم گوشزد می‌کنم که آموزگاران خود را از یاد نبریم. بسیار خرسند و خشنودم که در میان شما هستم و با اینکه شاید در آن حد نباشم که بیش از این در حضور شما سخن بگویم، امیدوارم چنین برنامه هایی را در ایران برگزار کنیم.

استاد ناصر مسعودی عضویت افتخاری آکادمی پزشکان و دندانپزشکان ایرانی در آلمان را پذیرفت و در پایان سخنان خود از سپیده رئیس‌سادات خواننده نسل جوان تقدیر کرد که به همراه او ۱۲ ترانه گیلکی را به گفته او بهتر از من آموخته و در چندین کنسرت اجرا کرده است.

در پایان لوح سپاس انجمن ادبی فرهنگی حافظ در شهر کلن نیز به ناصر مسعودی اعطا شد.