بعدی
like
در نشست مطبوعاتی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر عنوان شد:

هیات داوران، شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند

‏. ‏(‏۸-‏بهمن-‏۱۳۹۷)

نشست مطبوعاتی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

به گزارش آرت کافه، نجفی در ابتدای نشست از همراه اول به عنوان اسپانسر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نام برد و اعلام کرد در ابتدای جلسه پوستر حامی مالی جشنواره رونمایی می‌شود.در ادامه ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره و شاهین آرپناهی مدیرکل ارتباطات همراه اول پوستر حامی مالی را رونمایی کردند.


سینما جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده مسعود نجفی علی رستگار پردیس ملت

شاهین آرپناهی گفت:فرارسیدن ایام پیروزی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را تبریک می‌گویم و خوشحالم که در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر در خدمت شما هستیم. بنای همراه اول حمایت از آثار فاخر هنری و فرهنگی است. از دوستان مان در سازمان سینمایی و وزارت ارشاد تشکر می کنم. این اولین ورود همراه اول به حوزه های فرهنگ و هنر نبوده و آخرین نخواهد بود. بنای ما این است که به این مقوله بیشتر بپردازیم.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر نیز گفت: خیلی تشکر می‌کنم برای زحماتی که شما در طول جشنواره متحمل و باعث باشکوه تر برگزار شدن جشنواره می شوید. امسال در بخش سودای سیمرغ ۲۲ فیلم داریم، ۱۰ فیلم در بخش نگاه نو ، سه فیلم سینمایی انیمیشن ، سیمرغ فیلم مستند وبهترین فیلم کوتاه. برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم که سال‌های گذشته به صورت دستی انجام می‌شد، امسال برای دومین بار با کمک و مساعدت همراه اول سعی کردیم روش ساده‌تری را برای رای دادن به بهترین فیلم داشته باشیم. هم تعداد و هم دقت آرا بیشتر خواهد بود. ما در چهلمین سال انقلاب اکران مردمی هم در تهران و هم در تمام مراکز استان خواهیم داشت و امسال برای اولین بار حقوق پخش اکران مردمی در تهران را در اختیار صاحبان آثار قرار خواهیم داد.افتتاحیه فردا شب و اختتامیه طبق روال هر سال ۲۲ بهمن. تمام سینماگرانی که در ۳۷ دوره گذشته سیمرغ گرفتند، ۱۳ بهمن در ضیافت مهمانی جشنواره شرکت خواهند کرد.

علی پاکزاد از اعتماد آنلاین درباره حضور نداشتن آشغال های دوست داشتنی در جشنواره سئوال پرسید که ابراهیم داروغه زاده چنین جواب داد: درباره آشغال های دوست داشتنی چند بار صحبت شده است. این فیلم پروانه نمایش دارد ،ولی طبق قواعد جشنواره امکان حضورش در جشنواره نبوده. امیدواریم به زودی این فیلم بتواند به طور طبیعی اکران شود.

رضا منتظری از سینماپرس با اشاره به تولید فیلم ها از سوی سازمان اوج و حوزه هنری و درباره نقش سازمان سینمایی در مورد تولیدات سینمای ایران سئوال پرسید که داروغه زاده چنین جواب داد: سینمای ایران یکی از مهم ترین دستاوردهای نظام اسلامی در ۴۰ سال پس از انقلاب است. شما چه حوزه ای را سراغ دارید که این قدر بتواند همدلی ایجاد کند و در دنیا افتخارآفرین باشد.

پرستوفرهادی از ایسنا درباره رییس هیات داوران سئوال پرسید و اینکه دلیل زودتر شروع شدن داوری ها چیست ؟ دبیر پاسخ داد: رییس هیات داوران در این دوره نداریم. حرف آخر را هم کسی نمی زند و رای آنها به صورت اجماعی است. اگر اجماع صورت نگیرد براساس اکثریت نظرات جایزه داده می شود. برنامه اکران برای داوران یکی دو روز زودتر آغاز شده چون ما در این میان هم تعطیلی داریم هم یکی دو مسابقه فوتبال. این رویه هرسال وجود دارد تا داوران بتوانند با طیب خاطر نظر بدهند.

امیرحسین اشرفی هم پرسید: برخی از صاحبان فیلم ها می گویند هنوز فیلم ما آماده نیست. این برخلاف صحبتی است که جشنواره گفته فیلم ها کامل به دست ما رسیده. با توجه به این اتفاق هیات داوران چگونه می خواهند برای این فیلم های ناقص داوری کنند؟ دبیر جشنواره در پاسخ به این سئوال گفت: هیچ فیلمی که آماده نشده باشد داوری نمی شود. نسخه قابل بازبینی به داوران می رسد، فیلم های کامل توسط هیات انتخاب بازبینی می شوند و اگر انتخاب شدند می روند برای انجام مراحل لابراتوار. فیلمی که سر موقع برسد مورد داوری قرار خواهد گرفت.

دبیر جشنواره در پاسخ به سئوال جوادی فر گفت: خوب است که خود شما رسانه ها این فرهنگ را گسترش بدهید که هر جشنواره ای که برگزار می شود مهم ترین رکنش هیات های داوری هستند. وظیفه ما و رسانه ها و اهالی رسانه ها این است که به این رکن مهم احترام بگذاریم. اگر هر کسی بخواهد با نظر خودش هیات های داوری و انتخاب را زیر سوال برود. خود این هیات ها از کسانی که فیلم ندارند انتخاب می شوند. خود این شرایط سختی است. من به شما قول می دهم که با دقت کامل این انتخاب ها انجام شده و سعی شده بهترین ها انتخاب شوند. اینکه شما بگویید اینها از فیلم های تلویزیونی پایین تر هستند شاید توهین به سینماگرانی که با عشق و تلاش و همه مشکلات سعی کردند بهترین اثر را خلق کنند باشد. شما امسال شاهد جشنواره خیلی خوبی از نظر کیفیت و تنوع فیلم ها خواهید بود.

دبیر جشنواره در پاسخ به سوال مهر در خصوص سهم تهیه کنندگان از نمایش فیلم ها و حل این مشکل از طرف دبیرخانه و اینکه چقدر به آنها در شهرستان ها پرداخت می شود گفت: ما سال گذشته تمام حقوق صاحبان اثر را که در شهرستان ها فیلم های شان نمایش داده شد را توسط سازمان سینمایی پرداخت کردیم و هیچ رقمی از سوی استانداری ها پرداخت نشده است. طی دو سال گذشته کل حقوق صاحبان آثار در شهرستان ها توسط سازمان سینمایی پرداخت شده. این هم بر اساس توافقی است که انجام می شود و فکر می کنم سازمان سینمایی یک میلیارد و ششصد میلیون تومان به آن ها پرداخت کرده است.

گلاویژ نادری از روزنامه سازندگی درباره اینکه چرا شفاف سازی درباره سرمایه هایی که به سینما وارد می شوند به بعد از جشنواره موکول شده و اینکه آیا در مورد حضور برخی فیلم ها در جشنواره توصیه شده است، سئوال پرسید و داروغه زاده جواب داد: من از این فرصت استفاده می کنم و از قوه قضاییه و دادستانی کل کشور درخواست می کنم هر گونه اطلاعی درباره سرمایه های مشکوک یا کسانی که پرونده قضایی دارند و در سینما سرمایه گذاری کردند به ما بگویند. قطعا وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برخورد خواهند کرد و فیلم های مشکل دار اجازه نمایش پیدا نخواهند کرد.درباره نهادهایی که گفتید این دوستانی که به سازمان سینمایی کمک می کنند و فیلم های خوبی هم در دو سه سال گذشته ساخته شده هم با مخاطب ارتباط برقرار کردند و هم پروداکشن بزرگی داشتند. هیات داوران، شان حقیقی و حقوقی دارند که اجازه نمی دهند هیچ ارگانی در نظر آنها دخالت کند. سال گذشته هم یک هیات داوران مستقل داشتیم و امسال هم همین طور که باید به نظر آنها احترام بگذاریم و هیج نهادی از ما نخواسته به فیلمی کمک کنیم. هر فیلمی که بهتر باشد از هر لحاظ توسط داوران جایزه اش را خواهد گرفت.

زهرا دمز آبادی از خبرگزاری صبا پرسید: شنیده می شود یکی از فیلم های سودای سیمرغ به دلیل فشار خارجی به جشنواره نرسیده است، آیا این موضوع واقعیت دارد و داروغه زاده پاسخ داد: دفتر دبیر خانه جشنواره هیچ اطلاعی از این موضوع ندارد. ما هیچ اطلاعی از فیلمی که مشکل داشته باشد نداریم اگر چنین موضوعی بوده باید به ما اطلاع دهند.

مسعود میر از همشهری در مورد کاخ جشنواره و مستقر شدن جشنواره در یک محل مشخص سئوال پرسید و دبیر جشنواره جواب داد: تعریف شما از کاخ جشنواره چیست؟ ما هیچ جای دنیا چنین محلی نداریم که همه منتقدان و هنرمندان و صاحبان آثار با هم فیلم ببینند. جشنواره های مهم دنیا یک سالن رسانه دارند که اهالی رسانه ها و صاحبان آثار با هم فیلم می بینند و بعد نشست مطبوعاتی برگزار شود. جشنواره ملی ما بخش بین الملل و بازار ندارد. بخش مردمی که نمی تواند در یک منطقه تمرکز پیدا کند. اتفاقا برای اینکه جشنواره همزمان با جشن پیروزی انقلاب است و سیاست اصلی ما این است که این جشن در کل کشور برگزار شود، امکان لوکالیزه کردن در یک منطقه وجود ندارد. اینکه سینمای رسانه ها چقدر سالن درستی دارد یا در دسترس است به امکانات شهری ما برمی گردد. همه جای دنیا این مکان ها توسط شهرداری ها ساخته می شود و امیدوارم شهرداری تهران بتواند این فرصت را پیدا کند و یک مکان فرهنگی هنری برای این منظور داشته باشیم.

پرسش بعدی در مورد طرح پیشنهاد داوری با ابوالحسن داودی و رد شدن این پیشنهاد از سوی این سینماگر بود که داروغه‌زاده چنین جواب داد: برای داوری با سینماگران صحبت می کنیم و هر کدام یک نقطه نظری دارند که بهتر است بین خود ما بماند، اما چون آقای داودی در این مورد صحبت کردند باید پاسخ دهم زمانی که با ایشان صحبت کردیم ۵ نفر از هیات داوران انتخاب شده بودند و وقتی در مورد افراد پیشنهاد دادند نمی‌توانستیم تغیراتی ایجاد کنیم و عذر خواهی کردیم .هیات داوران باید بتوانند گفت و گو کنند و قرار نیست یک نفر تصمیم گیری کند. امسال یکی از بهترین هیات های داوری را داریم و بدون هیچ ملاحظه صنفی و گروهی هیات انتخاب سعی کردند با دقت نظر فیلم ها را انتخاب کنند.

مجید صراحی از ایران سپید پرسش خود را چنین مطرح کرد: می خواهم از برگزارکنندگان این دوره از جشنواره و دبیرخانه تشکر کنم ،به این علت که امسال یک سانس ویژه برای نابینایان در جشنواره اختصاص داده شد که می تواند دروازه ورودی افراد دارای آسیب بینایی برای حضور در جشنواره در سال های آینده باشد، اما پیشنهادم این است که برای دوره های بعد چه شما در کسوت دبیر باشید یا همکاران دیگرتان، حتما هر زمان که دبیرخانه افتتاح می شود یک کارشناس در حوزه معلولین برای ارائه پیشنهاد و نظر برای مناسب سازی بعضی سینماها برای حضور معلولین حاضر باشد. دبیر جشنواره در این مورد گفت: واقعیت این است که ما در فضاهای شهری کلا امکانات لازم برای استفاده شهروندانی که دارای کم توانی هستند خیلی کم داریم و این یک نقصان است که باید فرهنگسازی شود. در خیلی از سینماها ما این مسئله را داریم که امکانات برای این عزیزان نداریم. امسال یک امکان مختصر یک سانس نمایش در سینما بهمن را ایجاد کردیم. ان شاءالله در سال های بعد تمهیدات بهتری اندیشیده شود برای همه عزیزان کم توان که بتوانند از امکانات جشنواره استفاده کنند.

پرسش بعدی در مورد فیلم هایی بود که از حضور در جشنواره انصراف دادند ، دبیر جشنواره در این زمینه گفت: جشنواره فجر رسالت اصلی اش حمایت از سینماست. ما در دو سال گذشته اسامی فیلم هایی که در جشنواره ثبت نام می‌کنند را اعلام نکردیم تا فیلمی که بیرون ماند از نظر تبلیغاتی آسیب نبیند، زیرا یک فضای رقابتی است و ما به همه اظهار نظرها احترام می گذاریم. تمام فیلمسازانی که فکر کردند فیلم شان به جشنواره می رسد ثبت نام کردند و حتی دو فیلم که نسخه ندادند بعد از اعلام اسامی درخواست دادند هیات انتخاب تشکیل شود و فیلم شان دیده شوند. نفع فیلم و سینماها برای ما ارجحیت دارد.

علی رستگار از روزنامه جام جم درخواست کرد در مسیر شفافیت اسامی فیلم‌های متقاضی حضور در جشنواره منتشر شود که داروغه زاده چنین جواب داد: من پرسش شما را در بخش قبلی پاسخ دادم. همه فیلم‌هایی که شرکت کردند می‌توانند خودشان اعلام کنند، ولی ترجیح ما این است که از طریق جشنواره اسامی‌شان منتشر نشود. این اختیار برای صاحبان فیلم است. به این دلیل که ممکن است فیلمی که انتخاب نشده از بعد تبلیغات و اکران آسیب ببیند. خیلی از جشنواره‌های دنیا سر باکس مونتاژ هم نماینده می‌فرستند که فیلم دیده شود و انتخاب شوند و اعلام نمی‌کنند که کدام فیلم را خواستند یا نخواستند. جشنواره برای بهتر دیده شدن فیلم ها ست و هر چیزی که بخواهد این را مخدوش کند در تضاد با سیاست‌های ما است.

پورزارعی درباره اینکه چرا به فیلم های کوتاه از قبل اعلام نشده بود که باید چند دقیقه باشند سئوال پرسید و داروغه زاده جواب داد: اگر آیین نامه و فرم فراخوان را دیده باشید جزو آیین‌نامه این بود که کمتر از ۱۵ دقیقه باشند. این آیین نامه ما کاملا مشخص است و با خود انجمن فیلم کوتاه این توافق انجام شد. امسال مدیر انجمن سینمای جوان گفتند ما ۴ فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه و ۳ فیلم کوتاه بیشتر از ۱۵ دقیقه داریم. اگر حاضر باشند فیلم شان را کوتاه کنند شما می پذیرید ما هم قبول کردیم و آنها هم آن ۷ فیلم را معرفی کردند ولی گویا دوستانی که فیلمشان بیشتر از ۱۵ دقیقه بود نتوانستند آن را کوتاه کنند و از جشنواره کنار رفتند.

محمد کلهر از خبرگزاری فارس درباره اینکه چرا پردیس تئاتر تهران برای افتتاحیه انتخاب شده و اینکه آیا حضور مدیر جوانی که در جشنواره سیمرغ حضور دارد باعث انتخاب بوده، سئوال کرد و داروغه‌زاده چنین جواب داد: چرا برگزار نشود؟ یک پردیس با امکانات بسیار خوب در جنوب تهران وجود دارد که به آن توجه زیادی نشده است. ما در چهلمین سال انقلاب از این امکان استفاده می کنیم ،برای اینکه از این بالاشهر نشینی کمی دور شویم. منطقه ای که شاید انقلاب از آنجا ریشه گرفت و صاحبان اصلی انقلاب بچه های جنوب شهر هستند. چه اشکالی دارد که ما جشنواره مان در چنین محلی برگزار کنیم؟ من فکر می کردم خبرگزاری فارس این را از نکات مثبت جشنواره ارزیابی می‌کند.


سینما جشنواره فیلم فجر ابراهیم داروغه زاده مسعود نجفی علی رستگار پردیس ملت

مهدی خرمدل از تابناک سئوال خود را از داروغه زاده چنین مطرح کرد: شما در صحبت های تان به شیوه ها در همه جای دنیا اشاره می کنید، شما کجا را بررسی کردید که این قدر می گویید همه جای دنیا این مدلی است و ما هم این مدلی هستیم؟ نمی شود شتر گاو پلنگ باشیم. همه جای دنیا جشنواره سه اکران دارد. یا اسمش را بگذاریم جشن و با جشنواره ها مقایسه کنیم. همه جای دنیا در جشنواره های درجه یک داوران با فیلمسازان و خبرنگاران همزمان فیلم‌ها را می بینند و در انتها قضاوت می کنند. هیچ جشنواره ای در دنیا نیست که از ۱۰ میلیاردتومان بگذرد. جشنواره ملی فجر با چه منطقی ایران مال را کنار گذاشته که کیفیت بالایی دارد؟ و تنها سالنی را می گیریم که همه اهالی رسانه گفتند سالن خوبی نیست و پول می دهیم برای گرفتن این سالن؟

داروغه‌زاده در پاسخ گفت: برای من جالب است که خبرنگار فارس سوالش این است که چرا جنوب شهر رفتیم؟ خبرنگار تابناک سوالش این است که جشنواره چه ربطی به جشن انقلاب دارد؟ ما مهم ترین رویداد سینمایی را همزمان با جشن انقلاب برگزار می کنیم. یک جشنواره حرفه‌ای برگزار می کنیم و همزمان برای اینکه به جشن های انقلاب ادای دین کند نمایش های مردمی در مراکز استان ها خواهیم داشت که با رضایت صاحبان آثار است و حق نمایش صاحبان آثار هم به آنها پرداخته می شود.درباره پردیس ملت نظرسنجی انجام شد و طبق همان نظرسنحی درباره سالن های نمایش نظر دوستان مثبت بود. دو تا نظر انتقادی داشتند یکی پارکینگ و دیگری اینترنت. اینترنت با کمک همراه اول حل می شود و پارکینگ هم با کمک دوستان در قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حل شد.
ایران مال یکی از سالن های بسیار با کیفیت است. ان شاالله امسال فیلم های جشنواره برای مردم در آنجا به نمایش درمی آید. چون آن سالن ها تا حالا بارگذاری نشده، نقاط ضعف و قوتش دقیق مشخص نشده است. امسال این وضعیت سنجیده می شود. مسیر ایران مال یک مقدار دور است و ممکن است ترافیک اذیت کند، سال بعد اگر از نظر شما رسانه ها مشکل بعد مسافت نباشد این ظرفیت را دارد یکی از گزینه های برگزاری جشنواره باشد.سازمان ها و نهادها و شرکت های مختلفی درخواست می کنند که حامی مالی جشنواره باشند. شورای سیاست گذاری و رییس سازمان هماهنگی هایی انجام می دهند و بهترین گزینه انتخاب می شود. بحث ایران مال هم حمایت مالی بود که امسال همراه اول داریم که در زمینه های مختلفی مثل آرای مردمی و فرصت های تبلیغاتی به ما کمک می کند. بهترین پیشنهاد در مجموع همراه اولی بود.

محمدعلی حیدری در خصوص قوانین و مقررات جشنواره و متغیر بودن آن سئوال پرسید و داروغه‌زاده چنین جواب داد: بخشی از تغیراتی که جشنواره فیلم فجر دارد به میزان اهمیت آن برمی گردد. هر چقدر اهمیتش بیشتر می شود نظرها و رای های مختلفی هم پیشنهاد می شود و ماحصل اینها در هر دولتی که جشنواره را برگزار می کند تغییراتی در آیین نامه جشنواره ها ایجاد می‌کند، ولی واقعیت این است که بخش سودای سیمرغ که مهم ترین بخش جشنواره است در سال های اخیر کمترین تغییر را داشته و بخش های جنبی دچار تغییر شده که آن هم خوب نیست ،ولی بعضی تغییرات اجتناب ناپذیر است. امسال مطرح شد که پروانه سیینمایی نباید ملاک فیلم اول باشد، الان سال هاست که دیگر سینما دیجیتال شده و این قانون باید دچار تغییر شود. بعضی تغییراتی به پویایی سینما برمی گردد، ولی درست است، هر چقدر ما در فرم فراخوان و آیین نامه کمتر تغییر داشته باشیم بهتر است.

امیر فرض الهی پرسشی را درباره ورود ابتذال به سینما مطرح کرد که داروغه‌زاده چنین جواب داد: حداقل من که مسوول هستم نمی‌توانم مانند شما درباره سینما قضاوت کنم. سینمای ما نباید این طور مورد هجمه قرار بگیرد. هر کس می‌تواند نظر خودش را داشته باشد، امسال ۳۰ فیلم سینمایی می‌بینید که بهترین هستند و هیچ کدام در تعریفی که ایشان گفتند نمی‌گنجد. سینما هم برگرفته از حال جامعه است. فیلمساز با حال و هوای جامعه زندگی می کند. در رسانه ملی ما پربیننده ترین برنامه استندآپ کمدی خندوانه بود. شاید شرایط روحی جامعه به این شکل است. انصافا فیلم های اجتماعی و سیاسی خوبی در کشور ساخته می شود و شاهد مثالش همین ۳۰ فیلم جشنواره است. ما سالی ۷۰ فیلم اکران می کنیم که شما ۳۰ فیلمش را در جشنواره می بینید و من از فیلمسازانی که با همه مشکلات سعی می کنند آثار خوبی ارائه کنند تشکر می کنم. در همین یک سال واندی که من نظارت و ارزشیابی را برعهده گرفتم مشکل فیلم هایی که مشکل داشتند حل شده. تعداد سالن های سینمایی و سالن های جدید که اضافه شده این فرصت را ایجاد کرده که تمام فیلم هایی که پروانه نمایش دارند امکان نمایش داشته باشند. من اسمی از فیلم های اجتماعی و مستقل و حتی منتقد نمی برم، ولی اتفاقا سیاست سازمان این است که اگر سانسوری هم قرار باشد داشته باشیم در همین بخش ابتذال باشد و کمترین سانسور در بحث های سیاسی و اجتماعی داشته باشد. در تمام این مدت فیلمی که مشکل سیاسی داشته باشد توقیف نشده و امیدواریم این اتفاق پررنگ تر شود. ابتذال حتی یک سر سوزن هم پذیرفته نیست و همه باید تلاش کنیم ،ولی این نکته را داشته باشید که خود رسانه ها باید با ابتذال برخورد کنند. کمک کنید که فیلم مبتذل دیده نشود و به سازمان سینمایی و شواری پروانه نمایش فشار بیاورید که به این فیلم ها مجوز داده نشود. تمام فیلم ها از نظر ما شریف و نجیب هستند.

محسن سرافراز از دیباچه پرسش خود را درباره بی‌نظمی در روبیکا مطرح کرد که مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره اعلام کرد: نماینده همراه اول در سالن حضور دارد و می تواند پاسخگو باشد و داروغه زاده هم در پاسخ گفت: امسال پشتیبان مالی ما همراه اول است و هماهنگی بین عزیزانی که می خواهند برنامه تصویری داشته باشند صورت بگیرد و این مسئله را پیگیری می کنیم.