بعدی
like
در نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر اکبر رادی عنوان شد:

تلاش برای آشنایی نسل جدید با آثار اکبر رادی

‏. ‏(‏۱۰-‏دی-‏۱۳۹۷)

نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش آرت کافه،نشست رسانه‌ای نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی با حضور بهزاد صدیقی دبیر جشنواره ، روح الله جعفری، یوسف باپیری، امیر اسمی و ابراهیم حسینی دبیران بخش‌های مختلف جشنواره در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.


تئاتر روح الله جعفری  ‌بهزاد صدیقی محمد رحمانیان   حسین مسافرآستانه  شهرام کرمی   شهرام گیل آبادی جشنواره اکبررادی

بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در این نشست گفت: این جشنواره براساس فعالیت‌های اکبر رادی پایه ریزی شده است. فراخوان این جشنواره شهریور ۹۷ در ۶ بخش مسابقه نمایشنامه خوانی، مونولوگ، نمایشگاه لبخند باشکوه اکبر رادی و نمایشگاه اسناد تصویری است که به دنبال انتشار فراخوان، مدیران و دبیران انتخاب و همکاری خود را شروع کردند.

وی با بیان اینکه جشنواره کاملا خصوصی است، ولی با همکاری نهاد‌های دولتی و غیر دولتی برگزار می‌شود،عنوان کرد: این جشنواره به منظور پاسداری از آثار و نام استاد اکبر رادی است که امیدواریم این پاسداری در نخستین جشنواره خود بسیار خوب و در مراحل بعدی بهتر شود.

صدیقی درباره شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: این جشنواره شامل ۱۳ عضو سیاستگذاری از دوستان منتقد است که از جمله این دوستان محمد رحمانیان ، حسین مسافرآستانه، شهرام کرمی ، شهرام گیل آبادی و زاهدی و... هستند.


تئاتر روح الله جعفری  ‌بهزاد صدیقی محمد رحمانیان   حسین مسافرآستانه  شهرام کرمی   شهرام گیل آبادی جشنواره اکبررادی

دبیر جشنواره اکبر رادی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما برگزاری جشنواره ای تاثیرگذار بوده، ادامه داد: تلاش ما این بوده که نسل جدید را با آثار اکبر رادی آشنا و بتوانیم حمایتی از نمایشنامه نویسان معاصر داشته باشیم.

وی بیان کرد: باید برای کسانی که به جشنواره راه پیدا کرده اند شرایط برای دیده شدن را فراهم می کنیم تا بتوانند در عرصه های حرفه ای فعالیت کنند. در این جشنواره صرفا نباید به معرفی نمایشنامه نویسان اکتفا کرد و باید شرایط برای فعالیت در عرصه تئاتر حرفه ای فراهم شود.

صدیقی درباره برنامه های جنبی جشنواره گفت: این برنامه ها شامل رونمایی از آثار منتشر شده استاد اکبری است که انتشارات خاموش آن را منتشر کرده و روز ۱۶ دی ماه از آن رونمایی می شود.

دبیر جشنواره تئاتر اکبر رادی با بیان اینکه کارگاه های آموزشی با رویکرد آثار اکبری رادی برگزار خواهد شد، افزود:مسابقه مونولوگ، سمینار رادی شناسی را نیز خواهیم داشت.

امیر اسمی دبیر بخش دیگر جشنواره نیز گفت: این نمایشگاه شامل طراحی و تصویرسازی،کاریکاتور و حجم و... است که ۱۴ دی در نگارخانه آریا افتتاح خواهد شد و تا ۲۱ دی ماه ادامه دارد و بازدید برای عموم رایگان است.

وی افزود: جشنواره اکبر رادی اتفاق بسیار مهمی است و باید بزرگان کشور را با روشی درست به جهان معرفی کنیم. آثار این نمایشگاه به نفع نمایش نامه نویسی و فعالیت های بنیاد رادی به فروش می رسد.

یوسف باپیری درباره جشنواره مونولوگ گفت: جشنواره اکبر رادی برای نخستین بار شروع به کار کرده که بخش مونولوگ نیز برای نخستین بار برگزار می شود . هدف ما حمایت از بنیاد رادی و بزرگداشت اکبر رادی است.


تئاتر روح الله جعفری  ‌بهزاد صدیقی محمد رحمانیان   حسین مسافرآستانه  شهرام کرمی   شهرام گیل آبادی جشنواره اکبررادی

باپیری ادامه داد: حدود ‌۸۲ اثر در جشنواره مونولوگ ثبت شده که فقط ۷۷ فیلم و نمایش ارسال شده است. نتایج این ۷۷ اثر توسط هیات انتخاب داوری فردا اعلام خواهد شد.

وی گفت: نخستین جشنواره تئاتر اکبر رادی ساعت ۱۰:۳۰ دوشنبه ۱۹ دی ماه ۱۳۹۷ در سالن کنفرانس مجموعه تئاتر شهر تهران برگزار می‌شود که تعداد ۲۰ کارگردان زن و ۲۷ کارگردان مرد در این جشنواره شرکت کرده اند. از ۱۵ تا ۲۰ دی ماه بخش مونولوگ در سالن استاد سمندریان، سالن استاد انتظامی و سالن استاد ناظرزاده اجرا خواهد شد.

باپیری در خصوص حمایت های مالی از جشنواره عنوان کرد: حتی یک ریال بودجه برای جشنواره وجود ندارد، البته ارگان های مختلف حمایت مالی خود را اعلام کرده اند، ولی هنوز خبری نیست.

‌بهزاد صدیقی دبیر جشنواره در خصوص حمایت های مالی و بودجه جشنواره بیان کرد: برآورد هزینه جشنواره به شورای شهر تهران داده شده، اما بعد از ماه ها پیگیری و جلسات متعدد تا این لحظه بودجه ای در اختیار بنیاد رادی قرار نگرفته و زمان مشخصی هم برای پرداخت آن اعلام نشده است.

وی افزود:در مرکز هنرهای نمایشی جلساتی برگزار شد و آنها با برخی برآوردها موافقت کردند . قرار شد این مرکز هم مبلغ ۴۰ میلیون تومان و شورای شهر هم ۶۰ میلیون تومان کمک کند.

صدیقی با بیان اینکه اسپانسرها در بخش طراحی نشان و مدال اکبر رادی هزینه ۱۵ میلیون تومان را تقبل کردند، ادامه داد: در حال حاضر مسوولان هر بخش از جشنواره از بودجه شخصی خود هزینه می کنند که بعد از جشنواره با آنها تسویه خواهیم کرد.

وی با اشاره به بخش نمایشنامه خوانی گفت: ۶۱ اثر به جشنواره ارسال شده که فقط ۵۲ فیلم مورد بازبینی قرار گرفته است. تعداد ۲۷ کارگردان زن و ۳۴ کارگردان مرد شرکت کرده اند که ۵ نفر از خانم ها و یک نفر از بخش مهمان و ۴ نفر از مردها راه یافته به بخش نهایی هستند.

صدیقی افزود:در مجموع ۲۸۸ اثر به جشنواره ارسال شده که برای نخستین دوره جشنواره قابل باور نیست .از این تعداد ۲۷۸ اثر در اختیار داوران قرار دارد.


تئاتر روح الله جعفری  ‌بهزاد صدیقی محمد رحمانیان   حسین مسافرآستانه  شهرام کرمی   شهرام گیل آبادی جشنواره اکبررادی

روح الله جعفری نیز در خصوص بخش مقاله شناسی و سمینار جشنواره گفت: باید به این نکته اشاره کرد که آثار ارسال شده به لحاظ کیفی باید راه گشا باشد، بدین منظور که در دوره های بعدی با تولید محتوا از این آثار استفاده کرد و شاهد چشم اندازهای روشنی در این موضوع باشیم.

وی افزود:مقاله ها از لحاط کیفی رشد و آمار آنها ارتقا یافته که این نشان دهنده دغدغه پژوهشگران این حوزه است و مقاله های منتخب در کتاب رادی شناسی منتشر خواهد شد.

جعفری ادامه داد: از ۲۱ مقاله ارسالی، ۱۳ مقاله انتخاب خواهند شد. امیدوارم این جشنواره روزنه ای برای سرمایه های فرهنگی باشد تا آثار و تفکرات بزرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

عکس ها:جواد صائبی