بعدی
like

روایت سینمای ایران از واقعه عظیم عاشورا در «شرح درد اشتیاق»

‏. ‏(‏۷-‏آبان-‏۱۳۹۷)

سینمای ایران همواره دغدغه مناسبت‌های گوناگون را به ‌واسطه سینماگران خوش‌ذوق‌اش در خود دیده است. عاشورا و پرداختن به مضامین و ارکان گوناگون این واقعه جریان‌ساز، حال چه مستقیم و چه غیر مستقیم، از مهم‌ترین و جدی‌ترین مناسبت‌های آیینی و مذهبی‌ به‌شمار می‌آید که سینمای ایران سینه خود را برای آن فراخ کرده است.

به گزارش آرت کافه،سینمای ایران در اقسام بسترهای خود، حتی در گونه‌های مستند و انیمیشن نیز از پرداختن به القای دستاوردهای این رویداد مهم حماسی – فرهنگی و البته دینی و تاریخی، دریغ نکرده است تا شاید تنها به مقداری، دِین خود و تاریخ را به ایثار و جان‌فشانی‌های شهدای کربلا ادا کرده باشد.


سینما  اربعین    ناصر تقوایی    سفیر  فریبرز صالح   پرواز در شب    رسول ملاقلی پور   شب دهم   جمال شورجه   روز واقعه    شهرام اسدی

گرچه قامت تاریخ از آنچه در کربلا بر امام حسین (ع) و یاران‌اش رفت، هلال می‌ماند، اما سینما با تکیه بر توان و بضاعت‌هایی که در خود دارد سعی کرده تا بخشی از فرهنگ عاشورایی را به تصویر بکشد.
به هر حال سینمای ایران به‌واسطه آثاری چند، برآن بوده تا درباره قیام امام حسین (ع) و واقعه کربلا، شرح درد اشتیاق کند، هرچند که این حماسه دینی - فرهنگی به هیچ کلام و تصویری اندر وصف نمی‌گنجد.

«شرح درد اشتیاق» عنوان نمایشگاهی است که از ابتدای محرم توسط روابط عمومی سازمان سینمایی در محوطه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده و تا پایان ماه صفر ادامه دارد.

عکس ها به همراه متن نوشته ای از مستند «اربعین» ساخته ناصر تقوایی و فیلم های «سفیر» ساخته فریبرز صالح، «پرواز در شب» ساخته رسول ملاقلی پور، «شب دهم» ساخته جمال شورجه، «روز واقعه» ساخته شهرام اسدی، «به خاطر هانیه» ساخته کیومرث پوراحمد، «بال های سپید» ساخته مهدی و ناصر هاشمی، «دست های خالی» ساخته ابوالقاسم طالبی، «مصائب دوشیزه» ساخته مسعود اطیابی، «دل شکسته» ساخته علی روئین تن، «عصر روز دهم» ساخته مجتبی راعی، «من و زیبا» ساخته فریدون حسن پور، «رستاخیر» ساخته احمدرضا درویش، «کربلا جغرافیای یک تاریخ» ساخته داریوش یاری، «ناسور» ساخته کیانوش دالوند و «هیهات» ساخته هادی مقدم دوست، روح اله حجازی، دانش اقباشاوی و محمد هادی نائیجی به عنوان فیلم هایی که مستقیم یا غیر مستقیم به این حادثه عظیم پرداخته اند در معرض دید قرار گرفته است.