بعدی
like
کارشناسان بررسی می کنند

آیا تابلوی «مونالیزای عریان» اثر داوینچی است؟

‏. ‏(‏۱۴-‏اسفند-‏۱۳۹۷)

کارشناسان موزه لوور در پاریس می‌گویند تابلویی که شباهتی استثنائی به مونالیزا دارد در کارگاه لئوناردو داوینچی نقاشی شده و ممکن است توسط خود او کشیده شده باشد.

به گزارش آرت کافه به نقل از یورونیوز،این کارشناسان در موزه لوور، که دارای بزرگ‌ترین کلکسیون آثار لئوناردو داوینچی است، تابلوی موسوم به «موناوانا» را که منسوب به کارگاه نقاش برجسته ایتالیایی است برای ماه‌ها مورد بررسی قرار داده‌اند.


هنرهای تجسمی لئوناردو داوینچی  مونالیزای عریان  لوور مونالیزا

این طرح سیاه قلم با ذغال از سال ۱۸۶۲ در مجموعه بزرگ هنر رنسانس موزه «کونده» در کاخ شانتیئی در شمال پاریس نگهداری می‌شود.

ماتیو دلدیک، متصدی موزه لوور، که تحقیقات درباره این تابلو را از چند ماه پیش در قالب تیمی از متخصصان علمی و مورخان آغاز کرده گفت: این نقاشی کاری است بسیار با کیفیت که توسط هنرمند بزرگی کشیده شده . تقریبا قطعی است که این اثر نسخه‌ای برای آمادگی ترسیم نقاشی رنگ روغن بوده است.

دلدیک با بیان اینکه در این نقاشی دست‌ها و بدن تقریبا به منحصربه‌فردی مونالیزا هستند، اضافه کرد: آزمایش‌های میکروسکوپی نشان می‌دهد که تابلو از سمت چپ بالا به سمت پایین راست کشیده است. امری که نشان می‌دهد نقاش چپ‌دست بوده است.

کارشناسان لوور پیشتر تایید کرده بودند نقاشی در زمان حیات لئوناردو داوینچی کشیده شده و رد تکنیک «اسفوماتو» یا محوکاری، اسلوب مورد علاقه نقاش شهیر ایتالیایی را در تابلو یافته بودند.

دلدیک در پایان تاکید کرد: هنوز باید برای انتساب قطعی تابلو به داوینچی محتاط بود و از این رو تیم او احتیاط علمی و جدی را در این‌باره حفظ کرده است.