بعدی
like

شکایت طنزپرداز آلمانی از آنگلا مرکل

‏. ‏(‏۱۳-‏فروردین-‏۱۳۹۸)

یان بومرمان طنزپرداز آلمانی از مرکل به دادگاه شکایت کرد.

به گزارش آرت کافه به نقل از دویچه وله،دادگاهی در برلین به شکایت یان بومرمان، مجری و طنزپرداز آلمانی از صدراعظم این کشور رسیدگی خواهد کرد. بومرمان خواستار آن شده تا آنگلا مرکل اظهارنظر انتقادآمیزش نسبت به یکی از شعرهای جنجالی بومرمان را پس بگیرد.


فرهنگی یان بومرمان  تاگس اشپیگل  رجب طیب اردوغان آنگلا مرکل

بومرمان سال ۲۰۱۶ شعری سرود که در آن از سیاست رجب طیب اردوغان در زمینه نقض آزادی بیان و عدم رعایت حقوق بشر انتقاد و رییس‌جمهور ترکیه را فردی ریاکار خطاب کرده بود. این شعر منجر به افزایش تنش‌های سیاسی میان آلمان و ترکیه شد و شکایت اردوغان از بومرمان را نیز به همراه داشت. در آن زمان آنگلا مرکل در گفت‌وگویی تلفنی با اردوغان شعر بومرمان را عامدانه اهانت‌آمیز خوانده بود.

به نوشته روزنامه «تاگس اشپیگل» وکیل این طنزپرداز آلمانی مدعی شده این اظهارنظر مرکل حاوی یک ارزیابی حقوقی از این شعر بوده که برابر با یک محکومیت از پیش تعیین‌شده است.

در شکواییه‌ای که توسط وکیل بومرمان به دادگاه ارائه شده ذکر شده اظهارنظر مرکل زمانی بیان شده که تحقیقات قضایی علیه بومرمان به جرم اهانت در جریان بوده‌اند و این گفته صدراعظم نقض قانون به شمار می‌رود، زیرا او در جایگاه قانونی برای ارائه چنین ارزیابی حقوقی به شمار نمی‌رود.

دادگاه رسیدگی به شکایت بومرمان از مرکل قرار است ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) تشکیل شود.