بعدی
like
برای حفظ حرمت،شان و احترام سیدمحمد حسینی بهشتی

جلوی ساخت سریال زندگی شهید بهشتی را بگیرید

‏. ‏(‏۱۵-‏اسفند-‏۱۳۹۷)

ساخت پروژه زندگی شهید بهشتی،کار سهل الوصولی نیست که تولید آن را به دست هرکسی داد.

آرت کافه-سیدرضااورنگ:ساخت فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی درباره زندگی بزرگان و قهرمانان تاریخ جهان،از دیرباز در کشورهای مختلف ساخته شده و می شود.این گونه فیلم ها و مجموعه ها،هرگاه حرفه ای ساخته شده و توانسته بر ارزش های شخصیت مطرح شده نکته یا ویژگی دیگری اضافه کند،مورد توجه مخاطبان قرار گرفته و از آن استقبال کرده اند.هرگاه نیز ساختاری ضعیف داشته ،نه تنها از آنها استقبال نشده،بلکه مورد اعتراض نیز قرار گرفته اند.تعداد این گونه فیلم ها و سریال ها بسیار زیاد است و ذکر نام آنها در این مقال نمی گنجد.
در ایران نیز،هر از گاهی درباره شخصیت های ملی ، دینی یا قهرمان های تاثیر گذار تاریخ نیز فیلم ها و مجموعه هایی ساخته شده که به جز تعدادی معدود،هیچ کدام از کیفیت لازم برخوردار نبوده و حتی باعث آسیب به شخصیت مورد نظر شده اند.به عنوان مثال فیلم «چ» که درباره زندگی شهید مصطفی چمران بود،نه تنها چیزی بر ارزش های این قهرمان ملی نیفزود،بلکه آسیب های شدیدی نیز به این شخصیت معروف وارد کرد.
باید به این نکته توجه داشت که شخصیت های بزرگ تاریخ هر مملکتی، به اندازه کافی بزرگ هستند و مورد توجه مردم،اگر قرار است درباره آنان فیلم یا مجموعه ای ساخته شود،باید ارزشی بر ارزش های این بزرگان بیفزاید تا مخاطبان با ابعاد دیگری از وجود آنان آشنا شوند،نه اینکه از ارزش و اعتبارشان بکاهد!
تاریخ ایران سرشار است از قهرمانان و بزرگان تاثیر گذار،درباره کدام یک از آنان فیلم یا سریالی شایسته ساخته شده است؟ با وجود پیشرفت روزافزون و حیرت آور تکنولوژی در عرصه سینما و تلویزیون،هنوز مدعیان نتوانسته اند قصه ای از روایت های شاهنامه را به فیلم تبدیل کنند!این فاجعه است کشوری که این همه منابع تاریخی و ادبی دارد و سینمایش قدمتی بیش از ۱۰۰ سال ،نتواند فیلم یا سریالی متوسط درباره تاریخ،ادب،هنر و بزرگان و قهرمانان خود بسازد!
۳۰ سال از پایان جنگ تحمیلی عراق بر علیه ایران می گذرد،این همه فیلم جنگی با بودجه های کلان دولتی ساخته شده،اما هنوز نتوانسته اند چهره یک بسیجی یا سرباز ساده را به تصویر بکشند،چه رسد به فرماندهان و قهرمانان دوران دفاع مقدس!
متاسفانه اخیرا خبری منتشر شده درباره ساخت سریال زندگی شهید بهشتی،یکی از بزرگان ایران زمین،آدمی در می ماند چگونه جرات کرده و به خود اجازه داده اند،حتی به این مورد فکر کنند،چه رسد به اینکه دست به اقدام بزنند!مگر هرکسی توانایی چنین کار بزرگی را دارد؟
تهیه کننده ای قوی و بدون شائبه مالی و اخلاقی،نویسندگانی توانا،محققانی دانشمند و کارگردانی کاربلد و هنرمند می خواهد که نمونه هیچ کدام،حتی در سطح بسیار پایین تر آن در سینما و تلویزیون ایران وجود ندارند. شاید اگر مرحوم علی حاتمی در قید حیات بود، همراه با تهیه کننده خوشنام و امتحان پس داده ای که از لحاظ شائبه مالی و اخلاقی پاک است مانند محمدصادق آذین،سریالی ساخت که اگر به شخصیت دکتر بهشتی ارزش جدیدی نیفزاید،لااقل آسیب هم نزند،اما با دیگران هرگز.
شهید سیدمحمدحسینی بهشتی،مورد احترام اقشار مختلف جامعه است ،حتی برخی افراد و گروه های سیاسی و غیر سیاسی گوناگون نیز با وجود مخالفت با وی،به دانش و شخصیت او احترام گذاشته و می گذارند.
با این شرایط می توان ساخت سریال از زندگی چنین شخصیتی را به دست هرکسی سپرد؟بی شک اگر این سریال ساخته شود،آسیبی بزرگ و جبران ناپذیر بر وجود این شخصیت و باورهای مردم خواهد زد.
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مدیران ریز و درشت آن،بسیار سطحی به تاریخ ایران و بزرگانش نگاه می کنند که بارها ثابت شده است.در دهه ۶۰ با وجود کمبود امکانات سریال های به مراتب بهتری درباره شخصیت های ملی و دینی ایران ساخته شد، مانند «سربداران»، «ابوعلی سینا» و «کوچک جنگلی»،زیرا در آن زمان هنوز متخصصان و دلسوزانی در تلویزیون بودند که به کیفیت کار فکر می کردند،نه پول و پر کردن آنتن.
سازمان صدا‌ و سیما، قوه قضاییه، بنیاد شهید انقلاب اسلامی ، استانداری و شهرداری استان اصفهان که قرار است روی این سریال سرمایه گذاری کنند، برای حفظ حرمت،شان و احترام شهید بهشتی هر چه زود تر از این پروژه کناره گیری کنند،زیرا با بودجه خود باعث آسیب زدن به شخصیت این بزرگوار می شوند.هرچند که مدیران و روسای این نهادها و سازمان ها نیت خیر دارند،اما مطمئنا مشاوران شان مشورت خوبی به آنان نداده اند که راضی به سرمایه گذاری روی این پروژه شده اند.بهتر است با مشاوران جدید و کارکشته ای که آشنا به سینما و تلویزیون هستند یک بار دیگر مشورت کنند تا خدای ناکرده در آینده پشیمانی به بار نیاید.
مطمئنا مشاوران دلسوز هرگز ساخت چنین پروژه هایی را به سرمایه گذاران پیشنهاد نمی کنند.ساخت پروژه زندگی شهید بهشتی،کار سهل الوصولی نیست که تولید آن را به دست هرکسی داد.
خانوانده شهید بهشتی،به خصوص علیرضا و محمدرضا بهشتی،برای حفظ حرمت پدرشان،هرچه زودتر و هرگونه که صلاح می دانند جلوی ساخت این سریال را بگیرند.


یادداشت سیدرضااورنگ علیرضا و محمدرضا بهشتی صداوسیما قوه قضاییه  بنیاد شهید انقلاب اسلامی   استانداری و شهرداری استان اصفهان



یادداشت سیدرضااورنگ علیرضا و محمدرضا بهشتی صداوسیما قوه قضاییه  بنیاد شهید انقلاب اسلامی   استانداری و شهرداری استان اصفهان