بعدی
like

جشنواره فیلم شهر،جذام بیت المال!

‏. ‏(‏۲۹-‏اردیبهشت-‏۱۳۹۸)

جشنواره فیلم شهر،جذام بیت المال مال مردم است!خوره ای است که مدام جسم و روح پایتخت و مردم آن را از بین برده و می برد.جشنواره ای که حتی خاصیت چند گرم گل گاوزبان را ندارد،چرا باید برگزار شود؟

آرت کافه-سیدرضااورنگ:جشنواره های فیلم در بسیاری از کشورهای دنیا برپاست.امروزه تعداد این جشنواره ها در سراسر جهان بسیار زیاد است.برخی از آنها مانند جشنواره «کن» پرآوازه هستند،بعضی نیز مانند برخی جشنواره های ایرانی گمنام.
به جرات می توان گفت،تعداد جشنواره های رنگارنگی که در ایران برگزار می شوند از تمام کشورها بیشتر است،حتی از ممالک صاحب سینما.افزایش بی رویه جشنواره های مختلف در ایران،باعث شده جشنواره معظم فیلم فجر نیز دیگر شکوه گذشته را نداشته باشد.
روزی نیست که در گوشه و کنار این سرزمین جشنواره ای برپا نشود.در حال حاضر هر نهاد و وزارتخانه ای در ایران برای خودش جشنواره راه انداخته است،حتی سازمان دامپزشکی!
یکی از جشنواره های بی هویت و بی تاثیری که چند سال است در تهران برگزار می شود،جشنواره فیلم شهر است که توسط سازمان فرهنگی شهرداری تهران راه اندازی شده است.
شهردار وقت برای خودنمایی و نزدیک کردن سینماگران به خودش، بودجه های کلانی را حیف و میل کرد تا چنین جشنواره ای را با اهداف سیاسی برگزار کند.خدا می داند چه پول هایی از حلقوم مردم بیرون کشیده و به جیب برخی از سینماگران خودشیفته و آشفته ریخته شد.
در آن زمان،علاوه بر راه اندازی جشنواره، پول های کلانی از بیت المال مردم به سینماگرانی نظر کرده داده شد تا با پول باد آورده فیلم هایی ضعیف تولید کنند تا بیلانی باشد برای شهردار وقت و شهرداری سیاست زده.
تیرماه امسال قرار است هفتمین دوره جشنواره فیلم شهر برگزار شود،در حالی که در طول این ایام،کوچک ترین دستاوردی برای عرصه هنر و سینمای ایران نداشته است.این بودجه کلان در حالی خرج این جشنواره بی هویت می شود که بسیاری از سینماهای تهران به ویرانه تبدیل شده و تئاترهای قدیمی، لانه کبوتران و یاکریم ها شده اند! بودجه فرهنگی شهرداری باید اینجا هزینه شود یا به جیب عده ای ازمابهتران برود؟!
بیشتر شهرداری های شهرهای بزرگ و کوچک جهان،بودجه های فرهنگی را تا کوچک ترین واحد پولی خرج گسترش فرهنگ و بناهای فرهنگی می کنند،اما در ایران برعکس عمل می شود.
بودجه جشنواره بزرگی مانند کن را وزارت فرهنگ دولت فرانسه و شهرداری شهر کن پرداخت می کنند.وقتی شهرداری شهر کن چنین هزینه ای را تقبل می کند،می داند که این جشنواره برایش هم سودآوری معنوی دارد و هم مادی.
جشنواره کن،هم نام شهر کن را پرآوازه کرده و هم بسیاری از توریست های جهان را جذب این شهر می کند تا منبع درآمدی برای مردم و شهرداری کن باشد.جشنواره فیلم شهر چه اهدافی را دنبال می کند؟چقدر نام تهران را در جهان مطرح کرده؟چه تعداد توریست را به پایتخت آورده؟حتی یک روستایی ایرانی نیز حاضر نیست قرانی از جیب خود برای دیدن این جشنواره پرداخت کند!
عجیب است که شهرداری تهران همیشه کاسه اش جلوی دولت دراز است و دستش روی گلوی مردم تا کسب بودجه کند،اماهمیشه شهردارانش از نبود و کمبود بودجه می نالند!اگر جیب شهرداری خالی است، چرا میلیاردها خرج جشنواره جهانی فجر و فیلم شهر می کند؟ چرا به نهادهایی که هیچ ربطی به شهرداری ندارند کمک مالی بلاعوض می کند؟چرا به برخی از سینماگران پول بی حساب داده و می دهد؟
وقتی مردم محله ای از شهرداری تهران می خواهند آسفالت کوچه شان را ترمیم کند،بعد از هزاران بار بالا و پایین کردن شان،اشک تمساح ریخته و می گویند بودجه نداریم!اگر بودجه برای تعمیر آسفالت شهر ندارید،پول از کجا می آورید که جشنواره راه انداخته و حاتم بخشی می کنید؟
شهروند تهرانی با هزارویک مشکل شهری روبروست.شهرداری کرور کرور پول بی زبان را با بهانه های مختلف از جیب آنان بیرون می کشد،اما آن گونه که باید خرج مشکلات شهری مردم کند،نمی کند.
وظیفه شهرداری تهران در حوزه فرهنگ،گسترش مکان های فرهنگی است،نه راه انداختن جشنواره و دادن پول به نظرکرده های سینما.
جشنواره های برلین،کن،ونیز و ... جشنواره های غیر دولتی هستند که برخی از دولت ها و شهرداری ها به آنها کمک مالی می کنند.مگر تمام شهرداری های جهان جشنواره دارند که شهرداری تهران داشته باشد؟
ایران صدها شهر و شهرستان دارد،اگر همه آنها جشنواره راه بیندازند که فاتحه مملکت خوانده است!دیگر بودجه ای باقی نمی ماند که خرج آبادی شهرها شود!
جشنواره فیلم فجر با آن عظمت نتوانست به داد سینمای ایران برسد و این سینما هر لحظه به قهقرا نزدیک و نزدیک تر می شود!جشنواره فیلم شهر چه گلی به کاکل ریخته شده سینمای ایران زده یا می خواهد بزند؟
بیایند بگویند دستاوردهای جشنواره فیلم شهر چه بوده و چه تاثیری بر سینما و فرهنگ ایران داشته،بعد هفتمین دوره آن را برگزار کنند.
جشنواره فیلم شهر،جذام بیت المال مال مردم است!خوره ای است که مدام جسم و روح پایتخت و مردم آن را از بین برده و می برد.جشنواره ای که حتی خاصیت چند گرم گل گاوزبان را ندارد،چرا باید برگزار شود؟تنها دلیل برگزاری آن،انتفاع مالی و سیاسی برخی از مابهتران است و بس!!!


یادداشت جشنواره فیلم شهر شهرداری تهران پایتخت جشنواره فیلم فجر جشنواره جهانی فیلم فجر