بعدی
like
وزیر ارشاد در مجلس:

سهم فرهنگ و هنر در بودجه ناچیز است

‏. ‏(‏۱۸-‏دی-‏۱۳۹۷)

وزیر ارشاد معتقد است اقتضائات و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر گسترده و وسیع است، ولی منابع محدود؛ لذا انتظارات از این وزارتخانه باید واقع بینانه باشد.

به گزارش آرت کافه به نقل از خانه ملت، سید عباس صالحی در جلسه علنی امروز (سه شنبه، ۱۸ دی) مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال شهاب نادری نماینده پاوه، جوانرود، ثلاث باباجانی، روانسر در مجلس در خصوص علت تضعیف حقوق انتشارات و اهل فرهنگ کشور گفت: قاچاق کتاب که در سوال آقای نادری به آن اشاره شده، از مسائل مهم و اساسی در سال‌های اخیر است که افزایش داشته و یک بلیه جدی است.


فرهنگی وزیر ارشاد مجلس سیدعباس صالحی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اقداماتی در خصوص توقف این رویه صورت گرفته است، افزود: برخی اتفاقات و برنامه‌ها نیز نیازمند کمک نهادهای مختلف از جمله مجلس است.

وی ادامه داد: کارگروه صیانت از نشر در راستای مبارزه با قاچاق کتاب تشکیل شده که اعضای آن از اتحادیه صنفی، نیروی انتظامی، قوه قضائیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند و در راستای کشف و ضبط بخش قابل توجهی از کتب قاچاق موفق بوده‌ است.

صالحی ادامه داد: در فاصله دو ماه گذشته یک میلیون کتاب قاچاق توسط این کارگروه و به همت نیروی انتظامی کشف و ضبط شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه قاچاق کتاب فرصت‌هایی از مولف و ناشر می‌گیرد، تصریح کرد: سرمایه مالی، سرمایه معنوی و سرمایه اجتماعی اهالی کتاب توسط این حرکت ضد فرهنگی به تاراج می‌رود.

وی با اشاره به اینکه کارگروه مذکور هشدارهایی در این حوزه داده است، ابراز امیدواری کرد: قوه قضائیه در مواجه با این مسائل برخوردهای خود را تشدید کند.

صالحی گفت: مولفی که ده‌ها سال زحمت می‌کشد تا اثری تولید کند و ناشری که سرمایه‌ محدود و عمر خود را پای انتشار یک کتاب می‌گذارد، در تاراج کتاب به تاراج بسیاری از مسائل مهم دیگر می‌رسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مسیر کارگروه صیانت از نشر را قابل اعتماد توصیف کرد و از مجلس خواست در تصویب لایحه مالکیت فکری تسریع کند و ادامه داد: قانون حمایت از مصنفین و مولفین که مربوط به سال ۴۸ است، تنها قانون مرجع در این حوزه به شمار می‌رود که باید در آن تجدیدنظر شود لذا امیدواریم لایحه مالکیت فکری تا امسال به تصویب مجلس درآید چرا که به زیرساخت‌های فرهنگ و هنر کشور کمک می‌کند.

وی افزود: بسیاری از مسائل در این حوزه به دلیل نقص قانون است و اگر مجلس به تصویب این لایحه سرعت دهد، اتفاقات خوبی در حفاظت از حقوق مولفین، هنرمندان و پدیدآورندگان می‌افتد.

صالحی از توافق با قوه قضائیه در خصوص تشکیل مجتمع شورای حل اختلاف فرهنگ، هنر و رسانه خبر داد تا از این رهگذر مشکل هنرمندان و مولفان در مسیر دادخواهی راحت‌تر طی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دوم صحبت‌های خود با بیان اینکه حفاظت از ناموس فکری و اقتصادی مولف و ناشر اتفاق خوبی است، ادامه داد: من زمانی که معاون فرهنگی وزیر بودم به عنوان دغدغه شخصی موضوعات حوزه کتاب را پیگیری می‌کردم و اکنون نیز به دلیل ارتباط وسیع با ناشران، این مسئله دغدغه جدی من است.

وی با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر شبکه وسیعی از صدها بساطی و کتابفروشی‌های جزئی و کلی و ناشران میانی منهدم شد، گفت: این امر نشان دهنده آن است که ما در این مسیر جدی هستیم؛ هر چند کسانی که در فضای قاچاق نشر بودند به دلیل پرسود بودن این حوزه، همچنان در آن حضور فعال دارند، تهدید می‌کنند و حرکت‌هایی انجام می‌دهند لذا امیدواریم کشف این شبکه‌ها فضای امن و آرامی در حوزه نشر و کتاب ایجاد کند.

صالحی افزود: ما نیازمند آن هستیم که برای بهبود حوزه‌های فرهنگی، حمایت‌هایی نیز پدید آید تا اقتصاد نشر جلو رود؛ فضل فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری در ردیف هشتم بودجه قرار دارد که ۲.۵ درصد از بودجه عمومی کل کشور را به خود اختصاص داده و برخورداری وزارت فرهنگ از این سرفصل تنها ۱۷.۸ درصد است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: با این میزان اعتبار، قدرت وزارتخانه برای حمایت از زیرمجموعه‌های خود بیشتر نیست.

وی بیان کرد: با توجه به این سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که به شکل محدود از بودجه دارد، لازم است انتظارات از حمایت‌های حوزه اقتصاد نشر، فرهنگ و هنر واقع‌بینانه باشد؛ اگرچه ما تلاش کردیم در همین دوره اتفاقاتی در حوزه مدیریت منابع مالی بیفتد و فضای استانی در آن بیشتر لحاظ شود.

صالحی با اشاره به سفر به ۱۱ استان کشور و عقد تفاهم‌نامه سه ساله با استانداران آن، از برنامه ۶۸۰ میلیارد تومانی خبر داد و گفت: نباید اتفاقات را محدود در تهران دید بلکه باید افق خلاقیت را بیش از گذشته به استان‌ها برد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: فضای اقتضائات و نیازهای حوزه فرهنگ و هنر گسترده و وسیع است، ولی منابع ما محدود؛ ما با این نگاه جلو آمدیم که بتوانیم حوزه مدیریت منابع به گونه‌ای باشد که فضای کشوری را بیشتر تحت تأثیر خود قرار دهد.

وی همچنین از دسترسی فرهنگی و هنری در فضای عمومی به عنوان یکی دیگر از رویکردهای وزارتخانه متبوعش نام برد که افزایش پیدا کرده و تصریح کرد: خیابان فرهنگ و هنر در شهرهای مختلف کشور در حال اتفاق است؛ ضمن آن که تبدیل مراکز میراثی و تاریخی به عنوان فضاهای فرهنگی و هنری و نیز حمایت‌های مالی از اهالی حوزه فرهنگ و هنر در دستور کار بوده است.

صالحی از حمایت دو هزار میلیارد تومانی از ۲۰ هزار شغل از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز نام برد و با توجه به تلاش این وزارتخانه در مسیر تولید کمی و کیفی گفت: با توجه به نوع نگاه رهبری به حوزه فرهنگ و هنر و کتاب تلاش ما این است که وزارتخانه علاوه بر آن که نگاهی به تولیدات فراوان دارد، به تولید محصول کیفی سالم نیز توجه داشته باشد.